Een heftige discussie op hoogstaand taal niveau. Je moet maar durven je daar als simpele manager tussen te voegen. Maar vooruit het lijkt me toch nuttig even die flinke lappen tekst kort samen te vatten. Ik deed dit natuurlijk eigenlijk al op de buitengewone ledenvergadering van de PLDB maar onder het vele volk dat op die samenkomst was afgekomen ontbraken de taalkunstenaars van dize draad.
Even voor de duidelijkheid, er ontbraken meer Limburgse dammers hoor, triest eigenlijk dat drie van de acht verenigingen zelfs niet aanwezig waren. Daarmee is eigenlijk genoeg duidelijk over wat betrokkenheid van Limburgse dammers aangaat.
Maar goed de discussie dan. Holger (Frank Verdel) stelt heel terecht dat de KNDB alle sportieve banden met provinciale wedstrijden heeft doorgesneden of waar dit nog niet het geval is het liefst door zou willen snijden. Heel zwart wit is het eigenlijk zo dat de KNDB de provincie meegeeft dat ze leden moet werven en contributie af moet dragen. En dan nog liefst ieder jaar een beetje meer want nationaal en internationaal zijn er grote tekorten. Dit is een duidelijk voorbeeld van liefde van een kant en dat gaat nooit lang goed zo weten we meestal wel uit persoonlijke relaties, nou zo gaat dat ook in een relatie als tussen provincie en KNDB. Eigenlijk leven we al een tijdje langs elkaar door. De KNDB zou de provincie er het liefst uit willen gooien en de provincie die eigenlijk toch wel zo houd van de KNDB staat op het punt de grote liefde ook buiten te zetten.
Discussiepartner Rob Aartsen bij de KNDB verantwoordelijk voor als wat met jeugd te doen heeft moet natuurlijk rekening houden met zijn positie en dan geen luis in de pels van de KNDB zijn, dat zou ook niet netjes zijn. Maar het is ook niet nodig. Minstens na de laatste bondsraad vergadering is het, het bestuur van de bond toch wel duidelijk dat het zo helemaal fout zal gaan. De bondsraad heeft de opdracht mee gegeven om met de provincie te gaan praten (alle provincies natuurlijk). En Rob kan nu in het bestuur duidelijk maken wat er bijvoorbeeld in Limburg leeft. De BR vergadering maakte duidelijk dat Limburg geen uitzondering is, de KNDB moet iets gaan doen en beter vandaag dan morgen om maar weer terug te komen op mijn eerdere beeldspraak. Rob en zijn collega bestuursleden moeten inzien dat de huidige weg de verkeerde is, er moet gepraat worden want de relatie staat op springen. Misschien is het nog te redden en ideeen zijn er genoeg op tafel gekomen. Wie is zo sterk om het gesprek te starten en een begin te maken aan het herstel van de schade. Het prachtige damspel en zijn organisatie is in het geding, dat is ons kindje en bij een scheiding is de damsport de dupe. Samen kunnen we het nog oplossen als we samen willen komen we eruit.
Schaap over de dam
Re: Schaap over de dam
Lang verbeide bondsblad van derde kwartaal dwarrelt op de mat
Damspel nummer vier volgt in januari
Gistermiddag bij thuiskomst straalde het blad al kleurrijk tegemoet. Op de front een dubbel-Europees koperkleurig jochie. Binnenin de bekende rubrieken. Vuurwerk, analyse, eindspel. Het is prachtig!
Eerder deze week heb ik contact gehad met het bondsbureau. Nummer vier komt zeker uit, dat volgt in januari, zo werd mij verzekerd. Kortom, beste lezer, in 2011 vijf maal wandelen naar de mat.
Omdat ik verondersteld heb dat de KNDB voor haar leden niet meer doet dan dit prachtige blad uitgeven, wil ik wijzen op bladzijde 15. Daar bespreekt de bond de voordelen van het KNDB-lidmaatschap. Ik som met genoegen de indrukwekkende lijst voor u op:
- Verenigingsondersteuning;
- Magazine Het Damspel;
- Dammen op Internet;
- Rating;
- Organisatie wedstrijden en competities;
- Hulp aan toernooi-organisatoren;
- Bondswinkel;
- Kaderopleidingen;
- Trainingen;
- Opleidingen;
- Schooldammen;
- Belangenbehartiging;
- Collectieve ongevallenverzekering.
Ik ben blij dat de nationale bond mij wakker heeft gemaakt. Ik ben diep onder de indruk. Alleen een ding snap ik niet goed. Waarom heeft de KNDB publicatie van deze lijst nodig? Zijn er vele dwalers onder dammers, dolenden zoals ik? Het is te vrezen.
De rubriek van Leo Aliar maakt mij altijd vrolijk. Hij presenteert altijd fantastische slagmogelijkheden. Graag wil ik een stand uit zijn rubriek met mijn lezerspubliek doornemen.

Wit aan zet wint.
De afwikkeling is niet echt moeilijk, maar wel leuk natuurlijk. Dam geven en zelf met een lange arm naar dam slaan. Maar het leukste is het eindspel. In Het Damspel niet gegeven, voor de begeesterde lezer wil ik het graag in twee varianten serveren.
1. 35-30! 24x35 2. 33-29 23x34 3. 39x30 35x24
Het voorbereidende werk is gedaan. Er is wat overtollig materiaal opgeruimd en de stopschijf op 24 staat klaar. Tijd om dam te geven. Want die zwarte op 36 heeft natuurlijk de functie via de damlijn te acteren en later triest te sneuvelen.
4. 47-41! 36x47 5. 38-33 47x29
Met het verwijderen van schijf 38 staat de lange arm klaar voor de slagfinale.
6. 27-21! 16x40 7. 45x05!! …
Mooi, mooi, mooi! De dam pakt op de volgende zet nóg een schijf. Daarna even afrekenen met het resterende zwarte duo. Maar hoe te doen?

7… 19-23!
Natuurlijk de dam een linie verder sturen. Naar welk veld moet wit nu slaan?
8. 23x32!! …

De dam vindt het sleutelveld. Zwart heeft twee serieuze zetten over, te weten 8… 13-18 en 8… 24-29. Beide zetten vragen wit een ander winstidee te realiseren. De eerste zet via actief drijfspel met aanval in de rug vanuit de zwarte lange vleugel, de tweede via een mooie stille zet op veld 16. We gaan de spelgangen bekijken:
1) 8… 13-18 9. 32-27! 18-23
Met een zet met de andere schijf komt zwart één zet te laat.
10. 27-13 24-29
Nu geldt voor een zet met schijf 23 precies hetzelfde: één zet te laat!
11. 13-09! …

Of naar veld 4. De zwarte schapen zijn opgedreven en gaan vervolgens keurig het hok in.
11… 29-33
11… 23-28 komt op hetzelfde neer. Op 11… 29-34 volgt met 12. 09-14! 23-29 13. 14-20! een dodelijke zelfblokkade voor zwart.
12. 09-14 23-29 13. 14-20 29-34 14. 20x38!

Het winnende veld. Wit controleert nu zowel de diagonaal 06-50 als het belangrijke veld 49.
Spelgang twee:

2) 8… 24-29 9. 32-16!!

Het reeds aangekondigde sleutelveld. Van hieruit overziet de witte herdershond de zwarte schapen.
9… 29-33 10. 16-02! 13-18 11. 02-07 18-22 12. 07-16! …

met bekende motiefstand. Zwart aan zet verliest. Twee slotvariantjes:
2.1) 12… 22-28 Nu volgt de blokkade 13. 16-43! 33-39 14. 43x34 28-32 15. 34-29 en wit is op tijd.
2.2) 12… 33-39 Nu volgt de aanval in de rug 13. 16-11! 22-27 14. 11x44 27-32 15. 44-33 en wit is weer op tijd.
Vanuit de beginstand zo’n variantencomplex in het hoofd spelen, da’s een goede rekenoefening. Dat lukt u beslist, waarde lezer!
Op naar januari!
Damspel nummer vier volgt in januari
Gistermiddag bij thuiskomst straalde het blad al kleurrijk tegemoet. Op de front een dubbel-Europees koperkleurig jochie. Binnenin de bekende rubrieken. Vuurwerk, analyse, eindspel. Het is prachtig!
Eerder deze week heb ik contact gehad met het bondsbureau. Nummer vier komt zeker uit, dat volgt in januari, zo werd mij verzekerd. Kortom, beste lezer, in 2011 vijf maal wandelen naar de mat.
Omdat ik verondersteld heb dat de KNDB voor haar leden niet meer doet dan dit prachtige blad uitgeven, wil ik wijzen op bladzijde 15. Daar bespreekt de bond de voordelen van het KNDB-lidmaatschap. Ik som met genoegen de indrukwekkende lijst voor u op:
- Verenigingsondersteuning;
- Magazine Het Damspel;
- Dammen op Internet;
- Rating;
- Organisatie wedstrijden en competities;
- Hulp aan toernooi-organisatoren;
- Bondswinkel;
- Kaderopleidingen;
- Trainingen;
- Opleidingen;
- Schooldammen;
- Belangenbehartiging;
- Collectieve ongevallenverzekering.
Ik ben blij dat de nationale bond mij wakker heeft gemaakt. Ik ben diep onder de indruk. Alleen een ding snap ik niet goed. Waarom heeft de KNDB publicatie van deze lijst nodig? Zijn er vele dwalers onder dammers, dolenden zoals ik? Het is te vrezen.
De rubriek van Leo Aliar maakt mij altijd vrolijk. Hij presenteert altijd fantastische slagmogelijkheden. Graag wil ik een stand uit zijn rubriek met mijn lezerspubliek doornemen.

Wit aan zet wint.
De afwikkeling is niet echt moeilijk, maar wel leuk natuurlijk. Dam geven en zelf met een lange arm naar dam slaan. Maar het leukste is het eindspel. In Het Damspel niet gegeven, voor de begeesterde lezer wil ik het graag in twee varianten serveren.
1. 35-30! 24x35 2. 33-29 23x34 3. 39x30 35x24
Het voorbereidende werk is gedaan. Er is wat overtollig materiaal opgeruimd en de stopschijf op 24 staat klaar. Tijd om dam te geven. Want die zwarte op 36 heeft natuurlijk de functie via de damlijn te acteren en later triest te sneuvelen.
4. 47-41! 36x47 5. 38-33 47x29
Met het verwijderen van schijf 38 staat de lange arm klaar voor de slagfinale.
6. 27-21! 16x40 7. 45x05!! …
Mooi, mooi, mooi! De dam pakt op de volgende zet nóg een schijf. Daarna even afrekenen met het resterende zwarte duo. Maar hoe te doen?

7… 19-23!
Natuurlijk de dam een linie verder sturen. Naar welk veld moet wit nu slaan?
8. 23x32!! …

De dam vindt het sleutelveld. Zwart heeft twee serieuze zetten over, te weten 8… 13-18 en 8… 24-29. Beide zetten vragen wit een ander winstidee te realiseren. De eerste zet via actief drijfspel met aanval in de rug vanuit de zwarte lange vleugel, de tweede via een mooie stille zet op veld 16. We gaan de spelgangen bekijken:
1) 8… 13-18 9. 32-27! 18-23
Met een zet met de andere schijf komt zwart één zet te laat.
10. 27-13 24-29
Nu geldt voor een zet met schijf 23 precies hetzelfde: één zet te laat!
11. 13-09! …

Of naar veld 4. De zwarte schapen zijn opgedreven en gaan vervolgens keurig het hok in.
11… 29-33
11… 23-28 komt op hetzelfde neer. Op 11… 29-34 volgt met 12. 09-14! 23-29 13. 14-20! een dodelijke zelfblokkade voor zwart.
12. 09-14 23-29 13. 14-20 29-34 14. 20x38!

Het winnende veld. Wit controleert nu zowel de diagonaal 06-50 als het belangrijke veld 49.
Spelgang twee:

2) 8… 24-29 9. 32-16!!

Het reeds aangekondigde sleutelveld. Van hieruit overziet de witte herdershond de zwarte schapen.
9… 29-33 10. 16-02! 13-18 11. 02-07 18-22 12. 07-16! …

met bekende motiefstand. Zwart aan zet verliest. Twee slotvariantjes:
2.1) 12… 22-28 Nu volgt de blokkade 13. 16-43! 33-39 14. 43x34 28-32 15. 34-29 en wit is op tijd.
2.2) 12… 33-39 Nu volgt de aanval in de rug 13. 16-11! 22-27 14. 11x44 27-32 15. 44-33 en wit is weer op tijd.
Vanuit de beginstand zo’n variantencomplex in het hoofd spelen, da’s een goede rekenoefening. Dat lukt u beslist, waarde lezer!
Op naar januari!
Re: Schaap over de dam
Gaat er nog iets ondernomen worden m.b.t. de contributie in Limburg? Op de jaarvergadering 2010 werd gesproken dat hier naar gekeken zou worden (sterker, er zou nog voor het einde van het jaar 2010 een vergadering gepland worden over dit onderwerp). Bijna een jaar later is het verdacht stil.Holger: Ik constateer in mijn eerste verhaal dat de kndb vrijwel alle banden doorsnijdt, behalve de financiële...
Ik wil aan de opmerking van Holger toevoegen: ook de PLDB int met plezier de contributie van de dubbelleden.
M.b.t. de jaarvergadering 2011: Komt er nog een voorstel vanuit de PLDB over de contributie van zowel provinciaal spelende spelers en/of van dubbelleden?