Het maken van een deugdelijk rooster is een hele klus. Rekening houden met de wensen van vele verenigingen, gezamenlijk thuis spelen van eerste en tweede teams van dezelfde verenigingen – uiteraard vertegenwoordigd in verschillende klassen – en natuurlijk rekening houden met het programma van vorig jaar. Ik vind het knap hoe men er telkens weer in slaagt het ingewikkelde vraagstuk op geschikte wijze op te lossen.
Enige dagen geleden de agenda getrokken en de wedstrijden genoteerd. Voor de tweede ronde een gezellige Limburgse duo-derby op het programma: in Geleen de ontmoetingen De Vaste Zet 1 – Raes Damclub en De Vaste Zet 2 – Eureka. Ik zag het al voor me; veertig dammers gezamenlijk strijdend in de grote zaal. Te vroeg genoteerd, want enige dagen later het volgende bericht op de kndb-site:
Een redelijk verzoek alsnog honoreren, een verbetering doorvoeren. Uitstekend natuurlijk. Voor Eureka, de vereniging van mijn hart, geen probleem, immers, alles blijft keurig gehandhaafd. Maar voor de andere Limburgse verenigingen wel een verandering. Zo is het gezamenlijk spelen voor de teams van De Vaste Zet niet meer aan de orde. Daarnaast lees ik op het fmjd-forum een interessante reactie van Andy Daemen: Raes mag wederom genieten van zes verre reizen naast vijf maal thuis aantreden. En evenals vorig seizoen de ‘ongunstige’ thuisderby tegen de Geleense hoofdmacht. Terechte kritische opmerking van Andy!Het rooster van de Hoofdklasse B (Nationale Competitie 2007-2008) is gewijzigd. De wens van Angarde Informatica om hun beide teams tegelijkertijd uit en thuis te laten spelen bleek nog in te willigen.
Ik weet niet in hoeverre de dammende broeders uit Geleen de scheiding van beide teams tussen uit en thuis als nadelig ervaren (misschien is het zelfs wenselijk met het oog op zaalhuur!?) en in hoeverre de vereniging geconsulteerd is alvorens de roosterwijziging publiek te maken. Op mij komt het over als onvast goochelen ten nadele van twee verenigingen uit onze provincie, ten gunste van één club uit een andere regio. Maar waarschijnlijk ontbeer ik belangrijke en noodzakelijke gegevens en mogelijk menig lezer met mij. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar reacties!