Professionalisering van de damsport.

Suggesties, ideeën, visies, e.d.
dré verheggen
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 april 2006; 18:11

Bericht door dré verheggen » 1 maart 2007; 13:33

Holger schreef:Van Gortel junior hekelt provinciale damklimaat

Limburgse topspeler zoekt het hogerop

Van onze verslaggever Johann Caspar Schmidt
Berlijn – De kogel is door de kerk. De meest succesvolle junior van onze provincie keert de heuvelen de rug toe en gaat zijn professionele damheil ver boven de grote rivieren zoeken. Dat de aspirant-journalist omwille van studieredenen zijn oog had laten vallen op onze nationale hoofdstad was reeds langer bekend. Een transfer naar Hiltex lag dan ook ruimschoots in het verschiet. Maar aangezien deze vereniging met illustere spelers als wereldkampioen Alexej Tsjizjov en veelvoudig Nederlands kampioen Kees Thijssen in zijn midden het zich zelfs kan permitteren de grootmeesters Hein Meier en Slawa Sjtsjogoljev te verwijzen naar het tweede team, zou voor de Limburgse ster een basisplaats in de hoofdmacht geen vanzelfsprekendheid zijn. Vandaar dat van Gortel junior kiest voor een andere vereniging. Vanuit betrouwbare bron vernemen we dat hij zijn oog heeft laten vallen op de Friese hoofdklasser Huizum. Een verrassende keuze!

Natuurlijk was er vanuit het Limburgse hoop dat de speler uit eigen opleiding (hij kreeg onder meer individueel les van de grootmeesters Alexander Presman, Andrej Kalmakov en Bassirou Ba) behouden zou kunnen blijven voor het Limburgse topdammen. Maar de berichten die hij publiceerde op de PLDB-site wezen niet bepaald in die richting. Hij hekelt daarin het damklimaat in de zuidelijkste provincie, met name het amateurisme van het bestuur en het gebrek aan mogelijkheden voor de professionele damspeler. Met het vertrek van het Geleense supertalent rest de Limburgse professionele lobby niets anders dan zijn wonden te likken. En terug te keren naar de oorsprong van het dammen: onbezoldigd spelen en genieten.
Inmiddels heb ik alle Limburgse, Belgische en Nederlandstalige Duitse kranten doorgespit maar plotseling wist ik het, het is vandaag 1 Maart, dus bijna 1 April

Dieter
Berichten: 69
Lid geworden op: 1 mei 2006; 10:36
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door Dieter » 1 maart 2007; 16:35

Na een tijdje lezen is het dan toch maar aan de tijd om ook eens te reageren.
Ik ben niet zo goed in knippen en plakken, had ik in mijn eerste schooljaren maar beter op moeten letten, vandaar op deze manier.
De hele discussie start over een opmerking die Martijn maakt over de amateuristische houding binnen het Limburgse dammen en hij noemt verbeteringen professionaliteit. Dat had hij misschien beter niet kunnen doen want nu heb je diverse mensen opeens wel heel erg op de ... getrapt.
Hij schrijft in zijn stukje van 20-2 10.40 pm. "de wijze waarop het dammen en de organisatie eromheen in Limburg uitgevoerd wordt is inderdaad aan de amateuristsche kant". Kennelijk is hij daarmee al enorm in de fout gegaan gezien de reacties.
Dat dit Forum verder veelal zelfs geen plek van vrije meeningsuiting is zal ik maar even onberoerd laten omwille van de leesbaarheid en omvang van deze reactie.

Van onze eigen club secretaris krijgt Tijn een definitie van professionalisme gedoceert waar hij vraagt om een verandering van instelling, meer begaan zijn met je sport, jammer dat hij dat professionalisme noemt, zorgt toch voor spraakverwarring.
Plezier is voor de recreatie dammer 1e preoriteit zo menen Stephen maar ook Jac en Rob, juist natuurlijk maar hoe krijg je ergens plezier in.
Zonder goede organisatie, zonder doelen en zonder ambitie zijn er geen fundamenten waarop je kunt bouwen fundamenten die de genoemden wel zelf aan geven.
Het fundament is niet plezier. Plezier is het gevolg van organisatie, doelen en interesse voor het spel. Met alleen interesse speel je dammen thuis in de woonkamer, dammen is dan geen sport meer.

Heel droevig ben ik van de reactie van Jac, "De combinatie van profs en amateurs binnen een organisatiestructuur lijkt mij verre van ideaal.
Beste Jac die organisatie bestaat binnen de nationale en internationale damsport net als bij elke andere zich respecterende sport alleen provinciaal gebeurt er niets, deze reactie verklaart waarom dat zo is. Je mag van het bestuur geen professionele instelling verwachten, is een dramatische vaststelling. Professioneel is gewoon met kunde van zaken en in ieders belang, niets meer en niets minder, natuurlijk mag dat van elke bestuurder verwacht worden. Daar moet een bestuurder zelfs voor staan.
Jac verwacht geen ommezwaai, nou ik ook niet, Het Limburgse dammen is stervende als competitiesport en voor de kleine groep die het anders zou willen is het onbegonnen werk.

Gelukkig reageerde onze bondsvoorzitter wel op Jac's stelling en stelt vast dat top en recreatiesport samen moet kunnen gaan, dat geeft weer een beetje hoop. Hij vraagt Martijn ook om concreet te worden, nou hier een voorschot van mijn kant. Als bond zou aan fondsenwerving gedaan moeten worden om zo de top te financieren (trainingen/trainers) en betere beloning bij wedstrijden (motivering).

Dan was er nog de smakeloze, kinderachtige humor van onze Limburgse jeugdtrainer voor deze gelegenheid J.C. Schmidt genaamd. Ik zal er maar niet verder inhoudelijk op ingaan maar het citroen zure druipt er wel vanaf. Dat Frank en Martijn elkaar niet liggen maakt Frank zo op een (naar mijn mening) ongepaste manier, een jeugdtrainer onwaardig duidelijk.

Jac tenslotte, Jannes was wereldkampioen in 1982 maar dat wist jij toch zeker ook wel?

Al met al, Tijn stipt aan (misschien niet zo fijntjes, zal hij wel van zijn vader hebben) dat er iets goed mis in in Limburg en vervolgens is de jacht op de messenger geopend.

Tijn
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 januari 2006; 02:56
Locatie: Sittard

Bericht door Tijn » 1 maart 2007; 18:40

Even een paar korte reacties, omdat ik het forumgebruik op deze manier wel meer dan zat ben.

- Algemeen: Een tijdje geleden schreef ik een stukje over een jeugdtoernooi dat ik organiseerde, en werd afgepoeierd op een kleine advertentie. Een aantal mensen vlogen er over mij heen omdat ik het Forum zou vervuilen, nu plaatst iemand een onzinverhaal over een (nuttige) bijdrage van mijn kant en iedereen houdt zijn mond dicht. Iemand die een functie heeft binnen de bond wordt niet aangepakt? Leuk als ouders van jeugdige dammers en damstertjes hier lezen, hebben ze een goede indruk van die immer vriendelijke damtrainer. (Hoezée nu stuur ik mijn kind ook naar de Provinciale Jeugdtraining! :roll: ) Al het daarom te doen is (de onkwetsbaarheid van bepaalde hoog aangeschreven mensen) hoor ik het graag, dan zeg ik mijn lidmaatschap op. In ieder geval zal ik mezelf nu van het Forum verbannen.

- Dre: Je moest ook het Friesch Dagblad hebben, Het gaat over Huizum :lol:

- Bert: Interessant! Wil ik best aangeven, maar dus niet meer op dit Forum. Overigens ndacht ik niet per se aan geld om profsporters te kweken. Hiervoor heb ik andere plannen.

- Jac: 1982, Sao Paolo te Brazilië.

Avé!

Brion
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 januari 2006; 12:55
Contacteer:

Bericht door Brion » 1 maart 2007; 21:46

Ook Roderland kreeg een jaar geleden te maken met de "professionele" houding van enkele provinciale bestuurders. Resultaat was dat ikzelf geen bijdrage meer op dit forum plaatste (...so what), de site van Roderland werd niet meer bijgehouden (..so what) maar wel belangrijk: Roderland wilde er mee kappen, maar dat deerde men niet!

Dieter, Tijn: je kunt beter de energie steken in zaken die jullie zelf kunnen beinvloeden. Zoals bijv voor Tijn: natuurlijk in het dammen :) (alhoewel ik je bijdragen altijd graag las/lees!) en Dieter (ja sorry Dieter, je bent de 40 gepasseerd en vanaf die leeftijd gaat het nivo m.i. alleen maar achteruit :( ) zorg ervoor dat we er volgend jaar weer staan met Geleen in de ereklasse!!!

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 108
Lid geworden op: 22 januari 2006; 10:20
Locatie: Scheulder

Bericht door Bert » 1 maart 2007; 22:49

Brion schreef:Ook Roderland kreeg een jaar geleden te maken met de "professionele" houding van enkele provinciale bestuurders. Resultaat was dat ikzelf geen bijdrage meer op dit forum plaatste (...so what), de site van Roderland werd niet meer bijgehouden (..so what) maar wel belangrijk: Roderland wilde er mee kappen, maar dat deerde men niet!
Bert schreef:op 21 juni 2006 in een e-mail aan Brion

Beste Brion,

De kleine verenigingen zijn mij even lief als de grote! Wat concreet heeft de PLDB in jullie ogen fout gedaan? Jammer vind ik dat er niemand van Roderland op de PLDB-jaarvergadering aanwezig was om de kennelijke onvrede goed met elkaar te bespreken.

Roderland ken ik als een hecht groepje damenthousiastelingen. Jullie ledental is echter zorgwekkend en er komt (tenzij er actief aan ledenwerving gedaan gaat worden) waarschijnlijk een moment dat de club niet meer kan blijven voortbestaan. Vooral voor jullie zelf hoop ik vurig dat dit ogenblik nog ver in de toekomst ligt!

Mochten jullie met de PLDB willen overleggen over mogelijke ondersteuning van de club, dan ben ik daar ten alle tijde toe bereid.

Met vriendelijke groeten, Bert.

Gebruikersavatar
robaartsen
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 januari 2006; 11:17
Locatie: Montfort
Contacteer:

Gezonde damklimaat

Bericht door robaartsen » 1 maart 2007; 23:02

Hier kan ik me goed in vinden, aangeven waar we het fout doen. En er samen proberen uit te komen. We willen concurrenten zijn achter de damborden zijn maar vrienden achter de bar !

Op voor een gezonde damklimaat met een professioneel snufje.

Jac
Berichten: 475
Lid geworden op: 22 januari 2006; 00:46
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Reactie op de zeer lezenswaardige reactie van Dieter

Bericht door Jac » 1 maart 2007; 23:12

Reactie op de zeer lezenswaardige reactie van Dieter.

Ik wil één citaat eruit lichten:

Hij (bedoeld is hier Martijn) schrijft in zijn stukje van 20-2 10.40 pm. "de wijze waarop het dammen en de organisatie eromheen in Limburg uitgevoerd wordt is inderdaad aan de amateuristische kant". Kennelijk is hij daarmee al enorm in de fout gegaan gezien de reacties. .

Ik kan die opmerking van Martijn niet ontzenuwen. Martijn is met die stelling dan ook absoluut niet in de fout gegaan. Ik wil dat in ieder geval benadrukken. Dat die opmerking reacties oproept is prima, een open discussie maakt ook een kleine bond levendig.

Ik noemde in mijn reactie het begrip 'volwassen' als afzwakking van het door Martijn gebezigde 'professioneel'. Amateuristisch synoniem met 'onvolwassen of minder volwassen'? Als dat een 'ja'-antwoord oproept, is het de hoogste tijd om juist daaraan te werken.

En wat Jannes betreft: welke dammer geboren na 1970 kan zich Sao Paulo 1982 niet herinneren? Incl. de uitzending met Mies Bouman.

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 108
Lid geworden op: 22 januari 2006; 10:20
Locatie: Scheulder

Bericht door Bert » 2 maart 2007; 07:59

Inderdaad (zoals Dieter ook al aangeeft) is er enige spraakverwarring tussen verschillende mensen over het begrip ´professioneel´. Daarom heb ik zelf in mijn bijdrage ook bewust het woord ´topdammen´ genoemd. Martijn heeft zeker een punt dat de PLDB daar op dit moment geen aandacht aan besteed. We zijn, na een periode met vele bestuurlijke perikelen, namelijk al heel blij dat we de reguliere competities weer redelijk fatsoenlijk aan de gang hebben.

Toch behoort iedere sportorganisatie aandacht te besteden aan zowel het topsegment als de meer recreatieve sport. Het hebben van toppers is voor een sport essentieel voor het krijgen van aandacht en daardoor nieuwe instroom van belangstellenden. Ik herinner mij de periode dat ik zelf met dammen begon: het was de tijd van de successen van Sijbrands en Wiersma, iedereen kende die namen en dat had toen absoluut een opleving van de damsport tot gevolg. Aan de andere kant is natuurlijk ook de recreatiesport van groot belang, dat is immers het reservoir van waaruit nieuwe topdammers komen bovendrijven. En dat is nu precies de wisselwerking tussen deze twee takken van sport: hoewel ze soms op gespannen voet kunnen staan, versterken ze elkaar juist!

De komende maanden zal ik zeker proberen dit onderwerp op de PLDB-agenda geplaatst te krijgen, zowel binnen het bestuur als naar de achterban. Vooralsnog dacht ik dat het vooral gaat om pecunia, hetgeen Dieter in zijn bijdrage bevestigde. Zeer benieuwd ben ik ook naar de ideeën van Martijn, die hij mij (buiten dit forum om...) wil aangeven.

Brion
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 januari 2006; 12:55
Contacteer:

Bericht door Brion » 22 maart 2007; 17:01

Vrijdag 30 maart wordt Roderland in het Raadhuis van de gemeente Kerkrade gehuldigd voor haar Limburgs kampioenschap. Tijdens dit sportgala is Roderland een van de gegadigden om sportploeg van Kerkrade te worden!

Als alles volgens planning verloopt, wordt a.s. zaterdag tijdens het LK sneldammen een fotorapportage gemaakt van het dammen. Tijdens de voorstelling van het team op het gala zal deze fotorapportage getoond worden aan de aanwezigen!

Toch niet slecht, lijkt me.

Jac
Berichten: 475
Lid geworden op: 22 januari 2006; 00:46
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Dammen positief in de belangstelling!

Bericht door Jac » 22 maart 2007; 22:52

Inhakend op de mededeling van Brion:

De organisatie die in Kerkrade verantwoordelijk is voor de verkiezing van de Sportploeg van het jaar geeft met dit initiatief duidelijk aan niet alleen oog te hebben voor de sporten die breeduitgemeten de media halen.

Het kampioenschap van Damclub Roderland is binnen de gemeente dus allerminst onopgemerkt gebleven. Dat is een verdienste op zich.

Een kompliment aan het adres van de dammers en damsters van DC Roderland, alleen al voor het feit dat de club genomineerd is.

Door dit gebaar staat de damclub volgende week vrijdagavond letterlijk in de schijnwerpers van de publiciteit.
De stap van genomineerd zijn naar verkozen zijn lijkt een kleine.
We zullen met zijn allen duimen voor een goed resultaat.

Plaats reactie