Professionalisering van de damsport.

Suggesties, ideeën, visies, e.d.
robaartsen
Contacteer:

Professionalisering van de damsport.

Bericht door robaartsen » 21 februari 2007; 11:58

OK, Tijn. We plaatsen de discussie even buiten het LK gebeuren. Jouw instelling vind ik goed, laat daar geen misverstand over zijn ! Laten we starten met een gezonde discussie met daaraan verbonden goede argumenten.

Misschien heb ik de term amateursport onjuist gebruikt, toch denk ik dat wij er een verschillende gevoelswaarde aan toekennen.

Heb ooit het artikel van Baljakin met interesse gelezen (http://www.dvvbi.nl/cms/content/view/112/21/), zijn bedoeling van de term 'dammen is een amateursport' is weer anders.

Bestuurswerk – Toernooicoördinatoren – Jeugdwerk - Het is allemaal op basis van vrijwilligheid. Er is geen contract dus er zijn ook geen verplichtingen. Het is werk wat allemaal gedaan wordt op vrijwillige basis.
De ene doet het beter dan de ander, maar we moeten er blij mee zijn dat deze mensen er zijn.

Mensen waar we veel aan hebben zijn de dammers die zich verbonden voelen met deze sport. Ze hebben een emotionele band met deze sport. Zowel de mensen die het beoefenen als de vrijwilligers. Dit moeten we koesteren en met respect bejegenen.

Je kunt de organisatie eromheen wel professionaliseren , volgens mij wordt hier langzaam maar zeker aan gewerkt, maar de beoefenaar ervan niet. Ze beoefenen de sport nog steeds als amateur. Tenzij je ze een contract aanbiedt. Dan mag je op basis van een contract bepaalde verwachtingen hebben van een dammer. Dit wil dus niet zeggen dat een amateur een slechter dammer is dan een profdammer (zie Baljakin).

Natuurlijk wil elke vereniging zo goed mogelijk voor de dag komen. Dat hoort onlosmakelijk bij het competitie-element, dat de sport vaak zo bijzonder maakt. Zorgelijk is wel dat al die inspanningen om de vereniging op een hoger plan te brengen vaak ten koste gaan van de sociale en maatschappelijke taak van verenigingen. Heeft het verenigingskader nog wel tijd, middelen en wilskracht om zich ook van deze taak te kwijten? Leidt professionalisering van de amateursport niet tot verzakelijking? De prestaties van een vereniging verbeteren is een doel dat elke vereniging zondermeer moet nastreven, maar niet ten koste van andere belangrijke taken. Het één mag het ander geenszins uitsluiten!

Mijn persoonlijke mening is dat we het in Limburg zo slecht niet doen. Overal komen ze wel eens te laat, ook boven de rivieren (enne vergeet Jannes en Kees niet, dat zijn toch wel profs) en komen dingen te laat af. HSL-Zuid, Betuwelijn, projecten van ICT-bedrijven, etc. etc.

De opkomst voor het LK is best wel hoog te noemen. En we maken een vrij goede start met het jeugdwerk.

Uiteraard zijn suggesties of ideeën om het allemaal beter te doen altijd welkom.

Tijn

Bericht door Tijn » 21 februari 2007; 20:23

Oké Rob. Mooi idee dit topic! 8)

Ik begrijp je betoog. Ook mooi dat je je mening uitlegt, dan valt er al een stuk minder te discusiëren, ieder mag gewoon nog zijn eigen mening hebben (tenzij je Wilders of Moskowicz heet :wink: ).

Dan een andere vraag. Of stelling. Als je amateursporter bent, behoor je nog altijd de instelling van een prof te hebben! Dit is mijn mening en een stelling waar anderen over mogen oordelen. Hier heb ik me al eens kort over uitgelaten via:

http://www.devastezet.nl/cms/index.php? ... 2&Itemid=9

Over doden wordt normaal niet anders dan goed gesproken, toch wil ik over Jannes melden dat hij geen profdammer was, wel een professioneel animator. Hij heeft daarmee waarschijnlijk ook meer geld verdiend dan met dammen. :( [/code]

karvinen

Bericht door karvinen » 23 februari 2007; 13:07

Tijn schreef: Als je amateursporter bent, behoor je nog altijd de instelling van een prof te hebben!
Laten we deze stelling iets genuanceerder bewoorden: Als je topsport wilt beoefenen, behoor je de instelling van een prof te hebben.

Amateur: een prestatie verrichten op vrijwillige basis
Vrijwillig: zonder betaling als tegenprestatie
Professional: een prestatie verrichten met als tegenprestatie een betaling

Veel, heel veel amateursporters beoefenen hun sport (dammen, voetbal, tennis etc etc) omdat ze het leuk vinden en vinden het bereiken van de (absolute) top minder belangrijk.

Ik heb het idee/gevoel, dat hier te weinig aandacht aan besteed wordt, en dat te vaak de nadruk wordt gelegd op presteren en het hebben van ambitie. Begrijp me niet verkeerd, dit zijn zeker belangrijke elementen, ook voor de damsport, maar zeker niet de belangrijkste.
Zorg dat mensen plezier hebben/krijgen/houden in de sport en dan heb je een goede basis om aan ambities en prestaties te werken.

Bouw een huis zonder fundament, en het zakt vroeg of laat als een kaartenhuis in elkaar.

robaartsen
Contacteer:

Bericht door robaartsen » 23 februari 2007; 20:18

Nog even over Jannes, hij was zijn tijd ver vooruit. Tegenwoordig verdienen profvoetballers meer geld met reclame inkomsten dan met voetbal. (Neem Beckham als voorbeeld).

Tijn

Bericht door Tijn » 26 februari 2007; 21:44

robaartsen schreef:Nog even over Jannes, hij was zijn tijd ver vooruit. Tegenwoordig verdienen profvoetballers meer geld met reclame inkomsten dan met voetbal. (Neem Beckham als voorbeeld).
Maar de voetballers zijn vrijwel allemaal bekend om hun aantrekkelijke capriolen met de bal. 'Het publiek' kent Jannes toch vooral van het slapen in de trein en het zwijgen in de tv studio. Er zijn vast niet veel mensen die kunnen vertellen in welk jaar Jannes wereldkampioen werd.

Tijn

Bericht door Tijn » 26 februari 2007; 21:51

karvinen schreef:
Tijn schreef: Als je amateursporter bent, behoor je nog altijd de instelling van een prof te hebben!
Laten we deze stelling iets genuanceerder bewoorden: Als je topsport wilt beoefenen, behoor je de instelling van een prof te hebben.

Amateur: een prestatie verrichten op vrijwillige basis
Vrijwillig: zonder betaling als tegenprestatie
Professional: een prestatie verrichten met als tegenprestatie een betaling

Veel, heel veel amateursporters beoefenen hun sport (dammen, voetbal, tennis etc etc) omdat ze het leuk vinden en vinden het bereiken van de (absolute) top minder belangrijk.

Ik heb het idee/gevoel, dat hier te weinig aandacht aan besteed wordt, en dat te vaak de nadruk wordt gelegd op presteren en het hebben van ambitie. Begrijp me niet verkeerd, dit zijn zeker belangrijke elementen, ook voor de damsport, maar zeker niet de belangrijkste.
Zorg dat mensen plezier hebben/krijgen/houden in de sport en dan heb je een goede basis om aan ambities en prestaties te werken.

Bouw een huis zonder fundament, en het zakt vroeg of laat als een kaartenhuis in elkaar.
Ben het niet met je eens dat er in Limburg te weinig aandacht wordt besteed aan amateursport.
Ik vind de definitie van amateur en professional bij dammen niet te vergelijken met bijvoorbeeld tennis of voetbal.
In de meeste sporten gaan grotere bedragen om, je wordt daar dan ook veel sneller professional.
Toch heeft de damwereld een stuk of 50 professionals. Spelers die het nastreven het allerhoogste te bereiken, op een nette en georganiseerde manier. Dat is dan ook mijn definitie van professional.

Wat dat betreft zal Limburg op het gebied van professionals niet te veel tijd en moeite besteden, namelijk: niks. Hoeveel professionals heeft Limburg met mijn definitie? 0, 1 of 2? Dat kunnen er makkelijk 5 worden met een beetje organisatiestructuur.
Limburg schiet dus ook zeker niet te kort qua het aandacht besteden aan amateurdammers. Want, reken even mee:

Alle tijd en moeite - (minus) minimaal/geen tijd en moeite = bijna alle tijd en moeite! :|

Jac
Contacteer:

Profs versus amateurs

Bericht door Jac » 28 februari 2007; 01:11

Van harte onderschrijf ik de uitingen van Stephen. Amateurs, het woord zegt het al, zijn liefhebbers in de ware zin van het woord. Mensen die een sport louter voor hun plezier beleven. Misschien een beetje gechargeerd: de prestatie is ondergeschikt aan het plezier in het spel.
Met die instelling is helemaal niets mis, de dambond heeft honderden mensen die het spel op deze manier beleven.

Mensen die een sport beroepshalve willen beoefenen, dienen dat naar mijn overtuiging te doen binnen een organisatie die dezelfde uitgangspunten heeft, dus met een professionele leiding en bijbehorende discipline.

De combinatie van profs en amateurs binnen één organisatiestructuur lijkt mij verre van ideaal. De belangen van beide groeperingen liggen absoluut niet op één lijn. Een prof kiest er doelbewust voor om financieel gewin te slaan uit zijn prestaties. Ook hier geldt: daar is niets mis mee.

Je mag van het bestuur, de uitvoerders van het beleid, van een organisatie die uit vrijwilligers bestaat geen professionele instelling verwachten, en al helemaal niet eisen. De (financiële) waardering (nihil dus) staat in geen enkele verhouding tot het werk dat die bestuurderen doen en de risico's die ze daarbij lopen (denk bv. alleen al eens aan aansprakelijkheid die om de hoek komt kijken indien er beslissingen worden genomen waardoor profs zich mogelijk benadeeld kunnen voelen).

Wat je wel van bestuurderen mag eisen, ook van vrijwilligers, is een volwassen opstelling en instelling. Ook als vrijwilliger kun je het hoogst haalbare nastreven, op bestuurlijk vlak en op sportief vlak. Maar de omgeving moet er terdege van doordrongen zijn dat de claims die je op vrijwilligerswerk legt, gelijke tred kunnen houden met de spankracht van de mensen die dat werk willen uitvoeren. In het huidige politieke klimaat is het beslist geen lolletje om nog vrijwilligerswerk te doen. Zolang missers de vrijwilliger persoonlijk worden aangerekend, gaat de lol er voor velen gauw van af. Sommigen beginnen er om die reden niet eens aan.

Ik denk dat het heel goed is om eens stil te staan bij de activiteiten die juist die vrijwilligers binnen onze kleine dambond uitvoeren. Zonder hun inbreng was dammen in Limburg al lang uit het woordenboek geschrapt. En mochten er gegadigden zijn die kans zien om hier in de provincie de damsport op de beoogde professionele grondslag te bedrijven, dat ze dan zo gauw mogelijk, liefst vandaag nog, kontakt zoeken met de mensen die nu (nog) aan het roer staan van onze PLDB. Wie weet staat ons binnenkort een revolutionaire ommezwaai te wachten (wedden van niet?).
Laatst gewijzigd door Jac op 28 februari 2007; 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Bert

Bericht door Bert » 28 februari 2007; 10:59

M.i. doet iedere sportbond er verstandig aan om oog te hebben voor zowel topsport als recreatiesport. Beide takken van sport (hoewel ze soms op gespannen voet staan) kunnen elkaar goed versterken.

Volgens Martijn laten we in Limburg kansen liggen m.b.t. het topdammen, zo interpreteer ik althans zijn betoog. Wat mij betreft staan we binnen (en/of buiten) de PLDB open voor een eerlijke discussie hierover. Aan Martijn daarom het verzoek om concreet te worden: wie zou volgens hem wat moeten gaan doen? Ik verwacht dat het vooral gaat om geld, m.a.w. het vinden van sponsors.

Op naar de 5 Limburgse damprofessionals!

Holger

Bericht door Holger » 28 februari 2007; 11:38

Van Gortel junior hekelt provinciale damklimaat

Limburgse topspeler zoekt het hogerop

Van onze verslaggever Johann Caspar Schmidt
Berlijn – De kogel is door de kerk. De meest succesvolle junior van onze provincie keert de heuvelen de rug toe en gaat zijn professionele damheil ver boven de grote rivieren zoeken. Dat de aspirant-journalist omwille van studieredenen zijn oog had laten vallen op onze nationale hoofdstad was reeds langer bekend. Een transfer naar Hiltex lag dan ook ruimschoots in het verschiet. Maar aangezien deze vereniging met illustere spelers als wereldkampioen Alexej Tsjizjov en veelvoudig Nederlands kampioen Kees Thijssen in zijn midden het zich zelfs kan permitteren de grootmeesters Hein Meier en Slawa Sjtsjogoljev te verwijzen naar het tweede team, zou voor de Limburgse ster een basisplaats in de hoofdmacht geen vanzelfsprekendheid zijn. Vandaar dat van Gortel junior kiest voor een andere vereniging. Vanuit betrouwbare bron vernemen we dat hij zijn oog heeft laten vallen op de Friese hoofdklasser Huizum. Een verrassende keuze!

Natuurlijk was er vanuit het Limburgse hoop dat de speler uit eigen opleiding (hij kreeg onder meer individueel les van de grootmeesters Alexander Presman, Andrej Kalmakov en Bassirou Ba) behouden zou kunnen blijven voor het Limburgse topdammen. Maar de berichten die hij publiceerde op de PLDB-site wezen niet bepaald in die richting. Hij hekelt daarin het damklimaat in de zuidelijkste provincie, met name het amateurisme van het bestuur en het gebrek aan mogelijkheden voor de professionele damspeler. Met het vertrek van het Geleense supertalent rest de Limburgse professionele lobby niets anders dan zijn wonden te likken. En terug te keren naar de oorsprong van het dammen: onbezoldigd spelen en genieten.

Jac
Contacteer:

Wie o wie?

Bericht door Jac » 28 februari 2007; 22:22

Tijn schreef:Er zijn vast niet veel mensen die kunnen vertellen in welk jaar Jannes wereldkampioen werd.
Wanneer was dat ook alweer, Tijn?

Plaats reactie