Dammen op scholen: noodzakelijk om als dambond te overleven

Suggesties, ideeën, visies, e.d.
Jac
Contacteer:

Dammen op scholen: noodzakelijk om als dambond te overleven

Bericht door Jac » 24 oktober 2006; 23:12

De afgelopen jaren is er binnen de PLDB geinvesteerd in de opleiding tot jeugddamleider/jeugddamtrainer.
Via de website van de PLDB is hier meer dan eens verslag van gedaan.

Toen de cursus van start ging waren enkele verenigingen al heel enthousiast bezig met het lesgeven op (basis)scholen in de provincie. Geleen, Meersen en Valkenburg (in alfabetische volgorde) waren de plaatsen waar dammen op school al heel gewoontjes begon te worden.

Limburg bestrijkt evenwel meer oppervlakte dan de gemeenten die ik zojuist noemde, m.a.w. er zijn nog veel grote witte vlekken. Er moet derhalve door de dammers nog heel wat woest terrein ontgonnen worden voordat we met recht kunnen sprekend van een bloeiend schooldamgebeuren.

Tijdens de jeugddamleidersopleiding is door de deelnemers driftig gediscussieerd over de mogelijkheden en kansen, maar ook over de problemen en vormen van tegenwerking die de dammers bij het benaderen van scholen hebben ondervonden. Op enkele plaatsen is het dus wel degelijk gelukt om ingang te krijgen bij een school.

Binnenkort (10 februari 2007) worden weer de provinciale schooldamfinales georganiseerd. Het succes van deze damdag is mede afhankelijk van het aantal deelnemers, hoe meer deelnemers, des te meer voldoening zal er zijn voor de organisatoren.
Elke vereniging binnen de PLDB zou er in moeten slagen om tenminste één school te adopteren om aan deze damdag deel te nemen.

Juist de positieve ervaringen, en de wegen die er bij de kwartiermakers bewandeld zijn om in de genoemde plaatsen tot een positief resultaat te komen, zijn belangrijk voor de mensen die ook met een damgroep(je) willen starten (op een school of binnen de eigen vereniging).

Ik roep de dammers op om juist die positieve ervaringen te delen met mensen die zich mogelijk van een (nieuwe) poging laten weerhouden, omdat eerdere ervaringen niet het gewenste resultaat opleverden.

We kunnen er als dambond op termijn alleen maar ons voordeel mee doen. Laat uw stem hier in dit forum klinken.
Laatst gewijzigd door Jac op 25 oktober 2006; 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert

Re: Dammen op scholen: noodzakelijk om als dambond te overle

Bericht door Bert » 25 oktober 2006; 17:31

Jac schreef:Ik roep de dammers op om juist die positieve ervaringen te delen met mensen die zich mogelijk van een (nieuwe) poging laten weerhouden, omdat eerdere ervaringen niet het gewenste resultaat opleverden.
Niet zo moeilijk Jac, want alleen al deze week geef ik damles aan meer dan 200 (!) kinderen. Maandag j.l. in Valkenburg (met Andy) 2 groepen meer dan 50 kinderen, morgen in Hoensbroek (met Lei) 3 groepen bijna 90 leerlingen en vrijdag in Landgraaf (met Manon) 3 groepen ruim 65 kinderen. Met name groepen 6, 7 en 8. Tevens bestaat belangstelling vanuit Gulpen en nog een andere school in Landgraaf, daar start ik waarschijnlijk in november.

De stelling dat er tegenwoordig geen belangstelling meer van de jeugd en van scholen voor het dammen bestaat, lijkt mij hiermee dus ruimschoots naar het rijk der fabelen verwezen. Met o.a. gratis lesboekjes (uitgeverij Zorn) en gratis CD-rom's (KNDB) kun je vandaag de dag ook heel professioneel overkomen.

Ons concept is drie damlessen op school (bij voorkeur met z'n tweeën) en dan via een schooldamtoernooi de kinderen de weg naar de club proberen te laten vinden. Zaterdag a.s. houdt Eureka voor de tweede keer het schooldamtoernooi voor Hoensbroek en omstreken, aanvang 12.00 uur.

Bij het jeugdwerk geldt het piramidemodel, dat wil zeggen dat je met grote aantallen moet beginnen om er uiteindelijk slechts enkelen over te houden. M.a.w. van al die honderden kinderen op de scholen blijven er slechts tientallen over op de jeugdclub en van die kinderen zullen er ook maar weer enkelen structureel dammer of damster worden. Dat grote verloop is een wetmatigheid waardoor men zich niet te snel moet laten teleurstellen.

Het moeilijkste is om initieel jeugd op de club te krijgen. Als er nog geen jeugd is komt er ook geen jeugd. Helaas wordt er te vaak, als er éénmaal enkele kinderen op de jeugdclub zijn, de aandacht daar volledig op gericht, zonder te denken aan nieuwe instroom. Dan is het risico levensgroot dat de boel weer instort als er jeugdleden mee stoppen en dan is al het werk voor niets geweest, terwijl er juist een goede basis was om de zaak verder uit te breiden.

Tijn

Bericht door Tijn » 27 oktober 2006; 16:24

Zit ik er ver naast als ik denk dat er naast een tekort (voor nu, dit zal wel snel veranderen) aan jeugdspelers ook een tekort aan jeugdleiders is?

Bij DVZ bijvoorbeeld zijn er nu twee échte jeugdleiders: Johan Willems en Lei Schepers. Johan heeft emigratieplannen blijft Lei alleen over. Erwin Heunen zal (hopelijk) terugkomen, maar bij ziekte is er dus wel een probleem.

---

Nog een mooie fantasie: zou geweldig zijn als er een jeugdcompetitie kon komen met bijvoorbeeld 5tallen (met maximaal 2 volwassenen) die serieuze wedstrijden tegen elkaar spelen (op bijvoorbeeld zondagen) zodat én de jeugd het aanvoelt dat zij belangrijk zijn én ze goed kunnen trainen. Zie het wedtrijdrooster al voor me:

Jong DC Roermond - Jong Eureka
Jong De Vaste Zet - Jong Raes Maastricht

Jac
Contacteer:

Puik idee: een gecombineerd jeugd/seniorteam.

Bericht door Jac » 28 oktober 2006; 23:19

Martijn, wat jij met je ogen dicht als toekomstvisie ziet, kan misschien wel gemakkelijker verwezenlijkt worden dan jij in dagdromerij denkt.

Laat ik maar meteen een concreet voorbeeld uit de hoed toveren.
Al enkele keren is er - met veel succes gezien de herhalingen - een damavond georganiseerd tussen de jeugleden van damclubs uit Geleen en Hoensbroek.

De realisatie van je dagdroom: verdeel de jeugdleden van de clubs over mootjes van drie spelers, plaats bij elk mootje een senior (de begeleider van het trio) en speel op één avond een mini-teamcompetitie waarbij een team dus bestaat uit één seniorlid en drie jeugdleden. Zorg er dan wel voor dat de senioren per definitie tegen elkaar spelen (bv. ook nog aan het laatste bord).

Tal van variaties van spelvormen zijn er dan mogelijk. Varieer bv. eens met de puntentelling zodanig dat de jeugdleden in een partij meer punten kunnen halen dan de partij tussen de beide senioren (bv. de mogelijke uitslagen bij partijen waar jeugdleden bij betrokken zijn zijn 4-0 en 2-2, de senioren kunnen alleen 2-0 en 1-1 scoren).

Het samenstellen van teams waarbij de teamsamenstelling bestaat uit een (vooraf overeen te komen) aantal mensen uit elk van de bekende leeftijdscategorieën is een voor de hand liggende vervolgstap. Maar om dit in de praktijk te kunnen brengen zullen we hier in Limburg eerst nog wat ontwikkelingswerk aan de basis moeten doen.

Het is in ieder geval het proberen waard. Misschien een welkom aandachtspunt voor de eerstvolgende uitwisseling?

Breng dit voorstel in bij de organisatoren van dit damfestijn, wie weet raken ook zij geboeid door het idee.

Om te ervaren dat het zeer wel mogelijk is om teams bestaande uit diverse leeftijdsgroepen tegen elkaar in competitieverband te laten uitkomen, heeft de KNDB enkele jaren geleden het initiatief genomen om een titeltoernooi uit te schrijven voor clubviertallen, waarbij een team bestaat uit één junior, één aspirant en twee pupillen en/of welpen.
Het werd een groot succes met zo'n 150 (!) deelnemers.

Tussen haakjes: het volgende titeltoernooi in deze reeks vindt plaats in Roermond (30 juni volgend jaar). Blijf de media volgen!
Laatst gewijzigd door Jac op 12 juli 2007; 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Jac
Contacteer:

Zorg voor continuiteit in toelevering van jeugdig talent.

Bericht door Jac » 28 oktober 2006; 23:27

De opmerking die Bert Verton in de laatste alinea van zijn eerste reactie schrijft is me uit het hart gegrepen.

Het moeilijkste is om initieel jeugd op de club te krijgen. Als er nog geen jeugd is komt er ook geen jeugd.

De boodschap die hieruit volgt: start met een groepje, niet met een enkeling. Jeugd wil spelend dammen met leeftijdsgenoten.

De tweede opmerking is zo mogelijk nog waardevoller:

Helaas wordt er te vaak, als er éénmaal enkele kinderen op de jeugdclub zijn, de aandacht daar volledig op gericht, zonder te denken aan nieuwe instroom. Dan is het risico levensgroot dat de boel weer instort als er jeugdleden mee stoppen en dan is al het werk voor niets geweest, terwijl er juist een goede basis was om de zaak verder uit te breiden.

Ik kan hier weinig aan toevoegen, zo duidelijk is de mededeling.

Om te voorkomen dat de boodschap ondersneeuwt zodra er andere reacties aan de topic worden toegevoegd, herhaal ik de kernbegrippen uit Berts reactie (en ik vertrouw erop dat Bert me dat niet kwalijk neemt....)

Bert

Bericht door Bert » 29 oktober 2006; 06:46

Afbeelding
Schooldamtoernooi Eureka 28-10-2006

Er waren 21 deelnemers vanuit 4 scholen, zij speelden in het clublokaal van Eureka 8 ronden Zwitsers. Winnaar werd de Albert Schweitzerschool uit Hoensbroek. De kampioen van vorig jaar (St. Josephschool uit Valkenburg) eindigde nu als 2e. Beste individuele resultaat was voor Michelle van de Albert Schweiterschool met 15 uit 8. Zij is al bijna een jaar lid van Jong Eureka, de damlessen beginnen dus hun vruchten af te werpen! Indrukwekkend was de prestatie van de nog niet van een damclub lid zijnde Laudy (eveneens Albert Schweitzerschool), die uitsluitend van Michelle verloor maar alle overige partijen won.

robaartsen
Contacteer:

Bericht door robaartsen » 29 oktober 2006; 12:04

Hoi Tijn,

Met alle respect, je zit er toch wel ver naast. Er zijn dit jaar 8 dammers geslaagd voor hun damtainer A diploma en er is naar mijn weten nog genoeg kader binnen Limburg om jeugd te onderwijzen in het damspel. OK, deze mensen zijn allemaal niet evenredig verdeeld over de Limburgse damverenigingen. Maar er zitten binnen de Vaste Zet toch nog een paar gecertificeerde damtrainers, waarvan er 1 overactief is bij Limburgse damscholen en er nog 1 is die misschien wel tijd en zin heeft om iets te betekenen voor de jeugd bij de Vaste Zet. Vraag het hun eens ! Nee heb je, ja kun je krijgen.

Jouw idee over een 5-tal heeft me wel aan het denken gezet. Ikzelf vind dit een zeer goed idee van jou !!! Er worden op dit moment andere ideetjes uitgewerkt, maar wil dit zeker meenemen. Ik wil je graag uitnodigen om mee te denken en hier vorm aan gaan geven.

Met vriendelijke groet,

Rob Aartsen.

Tijn

Bericht door Tijn » 1 november 2006; 19:26

Ik ben vrij ver met het regelen van een toernooi (in de formule zoals ik deze aan gaf, maar dan nog wat gedetaileerder..) in de mooie binnenstad van Sittard. Er zal dan gespeeld worden in het populairste danscafé van de stad.
(Ik zal zorgen dat het einde van het toernooi aansluit op de aanvang van het muziekgebeuren voor de moderne tiener, de prijsuitreiking mag ik dan zelf met microfoon verrichten 8) )

Bert

Bericht door Bert » 2 november 2006; 23:56

Tijn schreef:Er zal dan gespeeld worden in het populairste danscafé van de stad.
(Ik zal zorgen dat het einde van het toernooi aansluit op de aanvang van het muziekgebeuren voor de moderne tiener)
Bedoel je jouw oude idee van discodammen ?

Tijn

Bericht door Tijn » 3 november 2006; 19:24

Bert schreef:
Tijn schreef:Er zal dan gespeeld worden in het populairste danscafé van de stad.
(Ik zal zorgen dat het einde van het toernooi aansluit op de aanvang van het muziekgebeuren voor de moderne tiener)
Bedoel je jouw oude idee van discodammen ?

Dat idee zit nog in mijn achterhoofd, al is het omdat discodammen me wel cool lijkt, maar ik nog nooit aan zo'n toernooi heb meegedaan.

Nee, met mijn idee gaat er wel serieus gespeeld worden. Anders leert jeugd er nog weinig van natuurlijk. (Er is een achterzaal)

Maar ik ga Bert natuurlijk niet tegenhouden als hij met zijn zakdambordje nog enkele snelvluggerpotjes wil spelen tegen enkele dansende discotienermeisjes. :wink:

Plaats reactie