PLDB gaat over op het nieuwe speeltempo

Suggesties, ideeën, visies, e.d.
Plaats reactie
Jac
Berichten: 475
Lid geworden op: 22 januari 2006; 00:46
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

PLDB gaat over op het nieuwe speeltempo

Bericht door Jac » 16 maart 2013; 23:44

Effen schrikken van de kopregel, even diep ademhalen en dan pas verder lezen.

Vorig jaar besloot de Bondsraad, het hoogste bestuursorgaan binnen de KNDB, om het speeltempo in de nationale competitie ingaande het seizoen 2013-2014 te wijzigen: het vertrouwde speeltempo van 50 zetten in de eerste twee uur, gevolgd dor 25 zetten in elk daaropvolgende uur wordt vervangen door het systeem van 80+1, voluit vertaald: 80 minuten voor de hele partij plus 1 minuut voor elke gedane zet, en dit is dan gezien vanuit de optiek van één speler.

Er zijn mensen, je houdt het niet voor mogelijk, die uit de definitie van 80+1 menen te lezen, dat na elke zet, of die gedaan wordt door de speler met de witte schijven of die met de zwarte schijven, telkens één minuut aan de speeltijd van beide spelers wordt toegevoegd. Dat is uiteraard nooit de bedoeling van de definitie.

De achterliggende gedachte voor de wijziging van het speeltempo was dat men, wie dat ook moge zijn, af wilde van partijen die langer duren van ca. 5 uur. Bij het systeem van 80+1 zal een partij van 60 zetten dus maximaal 80 + 60 minuten per speler duren. Een partij is dan dus uiterlijk na 4 uur en 40 minuten beëindigd. Tot zover duidelijke taal.

Eenmaal als besluit aangenomen kwamen de discussies op gang, dat wil zeggen niet richting de KNDB, maar via het forum van de FMJD. Zonder in detail te treden, u kunt de beweegredenen van de schrijvers nog uitgebreid op de website van de FMJD bekijken. Een veelheid aan argumenten wordt in de discussie genoemd, waarbij ik zelf toch wel even moet glimlachen bij het argument dat het leden zal gaan kosten. Natuurlijk zullen veel ouderen (en daar heeft de KNDB er nog al wat van) sceptisch staan tegenover het inzetten van een brokje electronica: de aloude Koopmanklokken die zoveel jaren dienst hebben gedaan worden zomaar vervangen door een stukje techniek. Als dat tot het opzeggen van een lidmaatschap leidt zullen de betreffende personen ook wel afkerig zijn van een ldc- of plasmascherm als kijkbuis. Dit even terzijde.

Vanzelfsprekend worden in de discussie meer - verwachte - nadelen dan voordelen van de speeltempowijziging genoemd. Dat mag wat mij betreft. Maar helemaal sportief is dat natuurlijk niet. Duidelijk is intussen wel dat de invoering van de wijziging per het nieuwe damseizoen ‘gewoon’ doorgaat. Een voorwaarde om de nieuwe regeling te kunnen toepassen is evenwel het moeten beschikken over digitale wedstrijdklokken. Onlangs is nog eens duidelijk uitgesproken: als een vereniging niet over voldoende digitale klokken beschikt, is er voor haar geen plaats in de landelijke KNDB-competitie.

Wat heeft de wijziging voor consequenties binnen de PLDB?

In het Spel-en Wedstrijdreglement van de KNDB stond – en ik hoop dat in het huidige reglement nog steeds woorden van gelijke strekking staan - dat de provinciale bonden voor hun wedstrijdenreeksen eigen speeltempo’s mogen hanteren. Weliswaar was daarvoor een toestemming van de KNDB nodig, maar in de praktijk was dat meer een kennisgeving van een bond aan de KNDB dan een verzoek.

Wat willen de Limburgse dammers?

Niets weerhoudt de Limburgse dammers om komend seizoen het vertrouwde speeltempo te blijven hanteren in de provinciale wedstrijden. Daar lijkt me evenwel een besluit van de PLDB-ledenvergadering voor nodig. Stel dat de PLDB in juni besluit om het vertrouwde speeltempo te blijven gebruiken. Wat zijn daarvan de gevolgen?

Voor de dammers die uitsluitend in de PLDB-wedstrijden uitkomen verandert er dan hoegenaamd niets. Sterker nog: alles blijft lekker bij het oude, de digitale klokken kunnen desgewenst in de kast blijven staan.

Voor de dammer die zowel aan de nationale competitie als de provinciale wedstrijden uitkomt zal het zeker wennen zijn: beide reeksen hanteren dan van elkaar afwijkende speeltempo’s. Is dat gewenst? Dat zal ieder voor zich moeten uitmaken, maar ik heb zo mijn twijfels.

Het bestuur van de PLDB zal in de komende ledenvergadering stelling moeten nemen hoe zij de komende competities wil gaan inrichten. Uniformiteit zal daarbij wel gewenst zijn: de clubcompetitie en de persoonlijke wedstrijden zullen via een en hetzelfde speeltempo gespeeld moeten worden. Diversiteit in speeltempo per toernooi (team c.q. persoonlijk).binnen onze relatief kleine PLDB lijkt mij al helemaal niet gewenst.

Ik vang regelmatig geluiden op dat ‘we’ volgend seizoen allemaal naar het 80+1 systeem toegaan.
Voor wat betreft de dammers die uitkomen in de KNDB-clubcompetitie is dat inderdaad zo. Voor onze eigen PLDB-competitie zijn wij, de leden, aan zet om te bepalen wat goed voor ons is.

Laten we evenwel niet te lang wachten met het vaststellen wat we als PLDB-leden willen. De ledenvergadering is dé plek om de keuze te maken. Niets staat een peiling naar de wensen van de dammers in de weg. Daarmee wachten tot 6 juni legt het lot in handen van een enkeling. Prangende vraag is: wie neemt de handschoen op?

Gebruikersavatar
robaartsen
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 januari 2006; 11:17
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: PLDB gaat over op het nieuwe speeltempo

Bericht door robaartsen » 17 maart 2013; 17:57

Mocht de PLDB ledenvergadering beslissen dat we de 80+1 speeltijd gaan hanteren, dan kun je waarschijnlijk als damvereniging te laat zijn met het 'goedkoper' aanschaffen van digitale klokken. Volgens mij geldt de aanbieding nog tot 1 juni 2013.

Gebruikersavatar
robaartsen
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 januari 2006; 11:17
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: PLDB gaat over op het nieuwe speeltempo

Bericht door robaartsen » 17 maart 2013; 17:59

Toch 1 juli 2013: Zie hier het bericht van de KNDB: Actie aanschaf DGT-klokken aangepast maandag 07 januari 2013
Na overleg met de fabrikant van de DGT-klokken is de actie dat verenigingen tot 1 juli 2013 de gelegenheid hebben om digitale klokken via de KNDB webwinkel tegen een sterk gereduceerde prijs aan te schaffen, per 1 januari 2013 beëindigd. Reden van deze vervroegde beëindiging is dat andere verkopers van deze klokken bezwaar maakten tegen deze actie.

Een vereniging aangesloten bij de KNDB kan nog wel in aanmerking komen voor een staffelkorting bij aankoop van vijf of meer exemplaren. De klokken dient men op de gebruikelijke wijze via shop.kndb.nl te bestellen en af te rekenen tegen de normale prijs.
De korting wordt betaald door het bondsbureau. Na aankoop kan men een e-mail sturen naar het bondsbureau (bondsbureau@kndb.nl). In dit mailbericht moeten de gegevens van de bestelling staan (notanummer en notabedrag) en het rekeningnummer plus tenaamstelling.

Bram K
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 december 2011; 00:22

Re: PLDB gaat over op het nieuwe speeltempo

Bericht door Bram K » 19 maart 2013; 09:35

Op de pagina in FaceBook heb ik het al eens geschreven. Hier een klein beetje uitgebreider.

Reactie op persoonlijke titel.

Als een van de weinige clubs in Limburg heeft DIOS geen digitale klokken. Verplicht overstappen betekent op dit moment dus een aderlating van een ruime € 500. (8 klokken + 1 reserve à € 59 en nog iets terug van de KNDB)
Wellicht wordt het goedkoper als het geen achttallen zijn, maar dat is toch minder relevant.

Geld dat DIOS niet zomaar heeft én waarvan het de vraag is of het zinnig is die klokken aan te schaffen voor maximaal 3 wedstrijden per jaar. Voor de uitwedstrijden hoef je ze niet te hebben toch.

Dieter
Berichten: 69
Lid geworden op: 1 mei 2006; 10:36
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: PLDB gaat over op het nieuwe speeltempo

Bericht door Dieter » 20 maart 2013; 19:52

Ook op persoonlijke titel.
Ik zou zeggen PLDB niet doen dat verplichten tot aanschaf. Een alternatief zou overigens voor DIOS kunnen zijn dat ze klokken lenen van Brunssum Open. Die worden maar een week per jaar gebruikt en het is toch beter als er regelmatig gebruik van wordt gemaakt denk ik.
De noodzaak om 80+1 te spelen is mij overigens totaal onduidelijk, en zou ik persoonlijk niet voor teamwedstrijden willen, helaas worden we er toe verplicht in de nationale competitie maar provinciaal hoeven we daar natuurlijk helemaal niet in mee te gaan.
Zal wel een puntje worden op de komende jaarverdadering van de pldb neem ik aan

Dick
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 april 2013; 18:30

Re: PLDB gaat over op het nieuwe speeltempo

Bericht door Dick » 16 mei 2013; 21:03

Als iedereen op persoonlijke titel iets zegt, dan zal ik niet achterblijven :D

Ik denk dat we als Limburgse dammers geen andere keuze hebben dan het "nationale" beleid te volgen. Dat betekent dat we in Limburg (uiteindelijk) ook met nieuwe speel-tempo moeten gaan spelen. Aan de andere kant moeten we onze ogen niet sluiten voor de (financiele) problemen waarmee enkele provinciale clubs geconfronteerd gaan worden door het nog niet in bezit hebben van digitale kloks.

Mijn idee is dan ook dat we in Limburg een overbruggings-periode gaan afspreken (maximaal 3 - 5 jaar) waarin clubs de gelegenheid wordt gegeven om digitale kloks te organiseren. Er zijn trouwens wel zoals Dieter al impliciet opmerkt meerdere opties dan dat iedere club zelf digitale kloks koopt! Sterker door samenwerking lijkt me een mooi adagium in dit verband.

Dick

Plaats reactie