Limburgse pimpambitie over twee weken aan het licht
Ere wat ere toekomt?
De donkere kazematten van mijn bescheiden onderkomen lichten vrolijk op bij het lezen van het verslag van de wedstrijd Volendam – Geleen. Het betreft de damwedstrijd in het katholieke vissersoord aan de dijk van het IJsselmeer. De Hollanders nemen sportief revanche na de smadelijke nederlaag van afgelopen seizoen. De overwinning van toen die zo heerlijk zoet smaakte dat de vrienden in Geleen het nog lang zullen koesteren. En in hun kielzog alle mensen die het Limburgse dammen een warm hart toedragen.
Aan het eind van het spannende verslag komt de passage die mijn ingedutte geest het meest prikkelt. Want de tomeloze ambitie van de Geleense teamleider komt vanonder de wedstrijdspanning vandaan en licht heerlijk op. Ik citeer met gretigheid de bedoelde passage:
‘Onder het rijden zit ik nog wat te broeden op een plan hetgeen de Ereklasse vernieuwend, spannender en vooral ook zinvoller zal maken. Het is teveel dit plan uit te werken in een artikel over de wedstrijd, maar ik ben er zeker van dat er binnen nu en twee weken absoluut een artikel van mijn kant zal komen het met idee.’
De nieuwsgierigheid is gewekt, want wat is er mis met de huidige ereklasse? De klasse waarin ons provinciaal boegbeeld jaar na jaar zo prachtig en verdienstelijk acteert? De laatste passage licht mogelijk een tipje van de sluier. Ik citeer weer:
‘Tot besluit: de derde ronde, weer over twee weken wordt gespeeld in en tegen Huissen. De plaatselijke vereniging VBI is dan veruit de favoriet. Iets met budget en grootmeesters en zo…’
Het is gevaarlijk zonder meer informatie te interpreteren, want een schuiver is zo gemaakt. Maar lees ik het goed? Proef ik het juist? Ligt frustratie wegens gebrekkig budget aan de basis van het Ereklasseongenoegen in de huidige vorm? Ik stel het voorzichtig vast en speculeer niet verder. Ik bewaar twee weekjes geduld en blijf ondertussen zeer benieuwd naar het masterplan van de ‘kleine’ Geleense man. In ieder geval, zijn ambities benne groot…