Nieuw leven in PLDB-clubcompetitie?

Suggesties, ideeën, visies, e.d.
Dieter
Berichten: 69
Lid geworden op: 1 mei 2006; 10:36
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuw leven in PLDB-clubcompetitie?

Bericht door Dieter » 7 juni 2011; 18:46

zoals de eerdere commentaren ook maar een van mij en natuurlijk weer op persoonlijke titel. Immers net terug van vakantie en zonder ruggespraak met clubleden.

Het voorstel van Schaesberg is logisch, de provinciale clubcompetitie leeft niet en veel dammers zien het meer als moeten dan willen om deel te nemen aan deze competitie die jaar na jaar aan glans heeft verloren. Dat achttallen mede daardoor moeilijk zijn waar te maken kom je bij (haast) alle clubs tegen. Dat sommige clubs ook nog eens domweg amper genoeg leden hebben om de teams rond te krijgen komt daar nog eens bovenop. Kwalitatief zijn de teams meestal ook niet evenwichtig. Nationaal hoog spelen spelers in een team met beginners is geen prettige situatie want opoffering en proberen spelers bewust zonder tegenstander te zetten zijn elke ronde schering en inslag.

Toch ben ik niet voor het voorstel. Zestallen is volgens mij een oplossing waardoor minder dammers achter de borden komen en dat kan niet de bedoeling zijn. ik zou daarom verder willen gaan. Viertallen is volgens mij de beste oplossing. Clubs die genoeg spelers hebben voor een achttal kunnen dan ook 2 viertallen opgeven en het mooiste zou natuurlijk zijn als de meeste verenigingen zich daarvoor inzetten. Blijft het immers een achttal competitie dan moeten er ook acht spelers beschikbaar zijn. Sterker nog ik denk dat een achttal of twee viertallen meer spelers vraagt dan acht want er is altijd wel eens iemand verhinderd om wat voor reden dan ook. Wat ik het liefst zou zien is voldoende viertallen om de sterkste teams in te delen in de hoofdklasse en daarnaast een eerste klasse (bijvoorbeeld HK 8 teams, en 1EK 6 teams) met promotie en degradatie. enkele grote voordelen zijn volgens mij:
- ook de onderkant van de hoofdklasse gaat ergens om, wie wil er immers degraderen, niemand toch!
- de teams zijn evenwichtiger en de spanning groter.
- de eerste klasse is een prima opstap voor beginnende dammers en nog niet zo sterke jeugd.
- Binnen de clubs ontstaat competitie wie het eerste viertal haalt (goed voor de onderlinge)
- ook een beginnende club als Beek, of misschien wel ergens in midden Limburg kan gemakkelijker instappen, er hoeven immers niet direct zo'n 10 spelers beschikbaar te zijn.

Ik kan nog wel even doorgaan maar dit zijn toch wel de belangrijkste punten geloof ik. Een iets kortere bedenktijd en spelen op doordeweekse dagen zou ook een optie moeten zijn en eventueel zouden wedstrijden samen op een lokatie gespeeld kunnen worden om zo ook de zaalhouders tevreden te houden.

Ik besef dat het een schok is voor velen om zo'n grote stap te zetten maar de krimp in Limburg is er nu eenmaal en dat komt toch echt ook mede door een competitie die niet motiveerd, dit alles uiteraard naar mijn eigen beschijden persoonlijke mening maar ik hoop dat we op de PLDB vergadering inzien dat het anders moet.
De loskoppeling met de KNDB is een gegeven en de KNDB is een orgaan dat geen respect en begrip heeft voor provinciale problematiek. We zullen er zelf het beste van moeten maken willen we overleven. Dat de Nationale bond niet inziet dat het overleven van de provincie ook voor hen van levensbelang is, is een gegeven, het worden moeilijke tijden maar misschien kunnen we het door eigen vooruitstrevend denken in Limburg nog een tijdje rekken en heel misschien weer een kleine stap naar boven zetten.

Brion
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 januari 2006; 12:55
Contacteer:

Re: Nieuw leven in PLDB-clubcompetitie?

Bericht door Brion » 7 juni 2011; 19:37

De ervaringen in de PLDBcup met viertallen onderschrijven niet de voordelen van Dieter.

Ik vind het dus een slecht idee. Er komen geen viertallen bij (teams gaan niet met meerdere viertallen inschrijven) en het kost snel leden (immers je hebt maar nog vier spelers nodig om te dammen).

Terug naar 7 tallen lijkt me voor de korte termijn de beste oplossing.

Gebruikersavatar
robaartsen
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 januari 2006; 11:17
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Nieuw leven in PLDB-clubcompetitie?

Bericht door robaartsen » 8 juni 2011; 11:34

Hoi Brion,

ik weet dat Roderland geen clubavond heeft, maar plaats toch een opmerking die niet naar Roderland gericht is en/of persoonlijk bedoeld is.

Je maakte de opmerking, dat als het aantal deelnemers van een provinciaal team omlaag geschroefd wordt, dit dan leidt tot ledenverlies. Mijn overtuiging is dat de basis van alles de clubavond is. Op zo'n avond komen dammers samen en spelen ze tegen elkaar. Daarnaast praten ze over van alles en nog wat, als het kan achter de bar. Voor aankomende jeugdspelers is zo'n avond ook belangrijk en dat er naast het dammen, ook andere activiteiten georganiseerd worden.

Mijn stelling is, breedtesport leidt tot meer leden, topsport niet.

Als een zeer goede dammer, die veel liefde voelt voor zijn hobby, buiten de boot dreigt te vallen bij. Omdat hij van het sterke team toch de minst sterke blijkt te zijn, dan zijn er genoeg andere verenigingen waar hij wel kans maakt. Hopelijk is hij dan welkom, want hij kent het fenomeen clubavond niet.

Jac
Berichten: 475
Lid geworden op: 22 januari 2006; 00:46
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Nieuw leven in PLDB-clubcompetitie?

Bericht door Jac » 8 juni 2011; 16:52

De reacties overziend: alle reden om een levendige discussie tijdens de ledenvergadering tegemoet te zien.

Tijn
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 januari 2006; 02:56
Locatie: Sittard

Re: Nieuw leven in PLDB-clubcompetitie?

Bericht door Tijn » 27 juni 2011; 18:58

Voor degenen die op de vergadering waren, en dus meer weten dan ik:
Wat is er waar van de roddel dat achttallen gehandhaafd blijven, en dat men vanaf komend seizoen zelfs op sterkte de opstelling dient te maken?

Jac
Berichten: 475
Lid geworden op: 22 januari 2006; 00:46
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Nieuw leven in PLDB-clubcompetitie?

Bericht door Jac » 28 juni 2011; 15:50

Martijn, alles.

Op http://pldb.nl/cms/index.php?option=com ... d=4:nieuws staat o.a. de passage:
De clubcompetitie in het seizoen 2011-2012 wordt gespeeld met achttallen. Binnen de teams wordt gespeeld op volgorde van rating: de vier spelers met de hoogste rating spelen in een door de teamleiders te bepalen volgorde, aan de borden 1 tot en met 4. Evenzo de spelers met de laagste ratings aan de borden 5 tot en met 8 met verder een vrije bordvolgorde. Indien een team incompleet aantreedt wordt het laatste bord vrijgelaten (evt. bord 7 en 6).

Gebruikersavatar
Holger
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 februari 2006; 13:51
Locatie: Kronborg Slot, Helsingør

Re: Nieuw leven in PLDB-clubcompetitie?

Bericht door Holger » 28 juni 2011; 20:50

Woordkeus. Roddel of gerucht. Het verschil overstijgt de nuance.

Tijn
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 januari 2006; 02:56
Locatie: Sittard

Re: Nieuw leven in PLDB-clubcompetitie?

Bericht door Tijn » 28 juni 2011; 23:36

Nuance zou totaal overbodig zijn geweest.
Mijn woordkeus was meer dan bewust, mede omdat beide roddels te 'competitieverkrachtend' zijn om voor waar aangenomen te worden.

Ik voorspel een snelle en tevens pijnlijke dood voor de Limburgse clubcompetitie. Zonder veranderingen zal er nog één, hooguit twee, seizoenen clubcompetitie in Limburg zijn.

Na overleg met iemand binnen het bestuur ben ik alleen maar bevestigd in mijn beangstigend denken. Één nietige Limburgse dorpsclub zorgt voor de teloorgang van de hele competitie.
Achttallen? Daar hebben we écht wel genoeg mensen voor, ruim zelfs! (zij wél)

Om maar te zwijgen over het vrijwel verplicht opstellen van de poppetjes.

Pff.. Helaas. Binnenkort is de clubcompetie een zelfde soort kadaver als het provinciaal kampioenschap (waar de 15 sterkste Limburgers nieteens aan meedoen).

Jac
Berichten: 475
Lid geworden op: 22 januari 2006; 00:46
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Nieuw leven in PLDB-clubcompetitie?

Bericht door Jac » 1 juli 2011; 23:17

Martijn, toch even reageren, niet dat dat van mij persoonlijk persé moet, maar er is een drive in me die zegt dat het beter is toch een reactie te plaatsen.

Het besluit om in de clubcompetitie met achttallen te blijven spelen en het besluit om het team op te stellen zoals hierboven is aangegeven, is op democratische wijze tot stand gekomen tijdens de jaarvergadering (de algemene ledenvergadering), het hoogste goed binnen de PLDB.

Wie zijn wij dat we het beter denken te weten?

Plaats reactie