Geen nieuws is geen goed nieuws........

Suggesties, ideeën, visies, e.d.
Plaats reactie
snijbrands
Contacteer:

Geen nieuws is geen goed nieuws........

Bericht door snijbrands » 5 januari 2009; 22:34

Door privé omstandigheden ben ik het laatste jaar noodgedwongen aan de zijlijn toeschouwer geworden van het Limburgse dammen. Dat is op zich natuurlijk niet zo heel erg, want soms heeft een mens het nodig om zijn focus op andere terreinen te leggen. Desalniettemin blijf ik toch een damgek en volg ik graag de verrichtingen van de Limburgse damwereld, liefst ook een stukje techniek......... Regelmatig check ik de damfora, maar in Limburg is het oorverdovend stil. Geen hond klimt eens in de pen c.q. het toetsenbord behalve dan op de clubsites van Cema/dvz en met name de indrukwekkende site van Eureka....., waren die sites er niet dan zou ik helemaal geen snars meer meekrijgen van de damwereld in Limburg. Ik kan alleen maar concluderen dat jullie met zijn allen zitten te wachten totdat Snijbrands weer gaat schrijven..........? Nou, dit is mijn eerste stukje na een afwezigheid van ruim een half jaar. Waarschijnlijk moeten jullie nog een half jaar wachten..... of doet iemand mij nu eens een plezier en schrijft iets, zodat ik als trouwe damfan het Limburgse dammen wat beter volgen kan?

pldb
Site Admin
Contacteer:

Re: Geen nieuws is geen goed nieuws........

Bericht door pldb » 21 december 2009; 00:27

Ik citeer uit de topic van Snijbrands hetvolgende: Waarschijnlijk moeten jullie nog een half jaar wachten enz...
Afgaande op het aantal hits is het stukje van de schrijver door veel personen gelezen. Niemand van hen evenwel heeft de moeite genomen om rechtstreeks op de topic te reageren. Harry acht het waarschijnlijk dat er nog een half jaar gewacht moet worden, voordat er een reactie op zijn topic komt. Welnu, met de reactie die u nu aan het consumeren bent wordt voorkomen dat het wachten een heel jaar duurt.

Toch is er het afgelopen jaar in Limburg wel het een en ander op damgebied gebeurd en daarover is ook ruimschoots gepubliceerd. Publicaties via de (dag)bladen en de websites van de verenigingen geven meer dan eens aanleiding om een leuke polemiek op te starten. Soms wordt er vanuit de provinciale damwereld inderdaad serieus op een item gereageerd, soms verzandt een op zich levendige discussie ineens in het absolute niets. Het grote euvel van de mensen die reageren op een topic: het niet goed kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken. Regelmatig verschijnt er een simpele reactie op een detail uit een topic, en die reactie lokt op haar beurt weer een vervolgreactie uit, met als gevolg dat na de derde of vierde reactie niet eens meer duidelijk is wat de kern van de oorspronkelijke topic is. En dan is de Schwung er dus uit.

Het item over de nieuwe opzet van het nationaal kampioenschap, en meer speciaal de voorwedstrijden die daarbij horen, levert, zeker voor de direkte belanghebbenden van wie er toch zeker wel een handvol in onze provincie woonachtig zijn, voldoende aanleiding om meningen te spuien, in ieder geval om discussies uit te lokken. Niet voor niets heeft het KNDB-bondsbestuur, gehoord de discussies in de jongste bondsraad(s)vergadering, het vergaande hervormingsvoorstel ingetrokken. Reden te over om de achterban, de leden dus, te mobiliseren de voors en tegens eens openlijk tegen het daglicht te houden en de besluitvorming niet uitsluitend over te laten aan een aantal goedwillende bestuurderen, om die vervolgens, als de besluiten eenmaal genomen zijn, als collectief af te schieten omdat niet alle meningen bij de besluitvorming betrokken (zouden) zijn. Dammers, neem de pen op en laat je stem horen.

Maar ook op andere niveaus wordt aan de weg getimmerd. Ik pak daarbij een superrecent voorbeeld bij de horens. De wedstrijdverslagen van een club als Eureka zijn meestal een genoegen om te lezen. Je ziet al lezend de wedstrijd als het ware voor je ogen passeren. En spreekt de verslaglegging over een bepaalde partij je extra aan omdat je een fan bent van een van de spelers of gewoon omdat het speltype dat in de betreffende passage genoemd wordt je aanspreekt, dan kun je meestal meteen de partij in animatie naspelen. Wat is er nou nog mooier dan zoiets? Harry's vrees dat er helemaal niets gebeurt in onze provincies en dat het oorverdovend rustig is, is me toch wat kort door de bocht (trottoirjournalistiek zou ik dat willen noemen), maar ik deel zijn mening dat er via de berichtgeving op de websites (zoals deze van de PLDB) best wel wat meer aandacht aan damtechniek besteed zou mogen worden. Ik zie daarbij meteen enkele opvallende bezwaren om dit te doen: het analyseren van een partij(fragment) vergt veel energie, het is moeilijk in te schatten voor welke doelgroep je een analyse maakt (zorg dat de toppers, maar ook de mindere goden aan hun trekken komen), en zeker zo belangrijk, je kunt helaas niet meten in hoeverre jouw inspanningen door de lezerskring worden gewaardeerd c.q. worden geconsumeerd. Met name dat laatste lijkt mij voor veel dammers een groot obstakel om tot een openlijke publicatie van een technische verhandeling over te gaan. En als dan besloten wordt om maar niet(s) te publiceren, dan verwijs ik graag naar de titel van deze topic, en dan heeft Harry 100% gelijk.

pldb
Site Admin
Contacteer:

Bericht door pldb » 21 december 2009; 18:50

Laat de echte damanalist in Limburg opstaan en in de pen gaan duiken. Alle analyses van partijen kunnen opgestuurd worden naar webmaster@pldb.nl

Wie zonder zonde is, laat die de eerste steen werpen.

pldb
Site Admin
Contacteer:

Bericht door pldb » 21 december 2009; 23:48

Een opmerking over de provinciale competitie, mijn beste Limburgse damvrienden. Als een partij gespeeld is tussen 2 verenigingen is het dan geen kleine moeite om een mail te sturen naar de wedstrijdleider@pldb.nl, secretaris@pldb.nl en webmaster@pldb.nl

Het PLDB bestuur neemt jullie serieus, mogen wij ook eens serieus genomen worden. Dank u wel.

Dieter
Contacteer:

Bericht door Dieter » 22 december 2009; 10:26

waar is de tijd dat ook een provinciale wedstrijd telefonisch gemeld moest worden voor 20.00 uur en dat een wedstrijdformulier moest worden ingestuurd. Te laat was boete.
Sluit overigens naadloos aan op wat ik gisteren al schreef, niemand neemt zich zelf en zijn wedstrijden nog serieus.
En de PLDB site, drie dagen na de speeldag nog niet eens melding van het gebeurde.......

pldb
Site Admin
Contacteer:

Bericht door pldb » 22 december 2009; 10:40

Dieter,

de uitslag was gisteravond pas laat bekend. Je hebt helemaal gelijk met je beredenering. Het gevolg is als de PLDB zeer laat op de hoogte is, dat degene die verantwoordelijk is voor de verslaggeving van de PLDB competitie voor de PLDB website meteen in staat is om een verslag te gaan schrijven. Het ene hangt samen met het andere.

Plaats reactie