Forumfobie binnen de Limburgse damwereld?

Suggesties, ideeën, visies, e.d.
pldb
Site Admin
Contacteer:

Re: Forumfobie binnen de Limburgse damwereld?

Bericht door pldb » 5 januari 2010; 20:03

Statistieken bezoekers PLDB website
awstats PLDB site.png
awstats PLDB site.png (17.72 KiB) 25128 keer bekeken

pldb
Site Admin
Contacteer:

Bericht door pldb » 5 januari 2010; 20:04

Statistieken bezoekers Forum van de PLDB website
awstats Forum PLDB.png
awstats Forum PLDB.png (15.92 KiB) 25121 keer bekeken

Jac
Contacteer:

Bericht door Jac » 6 januari 2010; 16:43

(Opnieuw geplaatst wegens verminkingen in de oorspronkelijke tekstbijdrage)

Nee, laten we het over één ding snel eens worden: zo er al een ΄Limburgse dammer΄ bestaat, dan kent die geen forumfobie. We zijn als gemoedelijke zuiderlingen over het algemeen genomen niet zo snel in het grijpen naar de pen, tegenwoordig naar het toetsenbord, om onze wensen en grieven kracht bij te zetten. Maar soms laten we onze stem, in figuurlijke zin, wel degelijk horen. En in het toetsenbordtijdperk draven we dan wel eens erg gemakkelijk en erg snel met de grote meute mee.

Het laten ontspruiten van een wens is één, het op schrift zetten ervan is twee, en als die twee hordes genomen zijn rest nog de vraag: wie ter wereld is geïnteresseerd in onze verbale creaties. Dat geldt dus ook voor het stukje proza dat u nu aan het consumeren bent. De website van de PLDB, waar u nu op afgestemd heeft (overigens hulde daarvoor), kent een beperkt bereik. Buiten de provincie Limburg zal dit medium niet zo heel veel bekeken worden (de bezoekersaantallen van dit forum bevestigen dit vermoeden) en het is dan ook de vraag in hoeverre de hier geplaatste tekstbijdragen een provinciegrensoverstijgend karakter kennen.

En daarom wellicht gaat ook de Limburgse dammer maar meteen mondiaal. Ook de Limburgse dammer laat zich, vanwege het gemak dat het fenomeen internet met zich meebrengt, gemakkelijk meeslepen in de schrijverij zoals die gepubliceerd wordt op het forum van de FMJD. Er is niets mis met het reageren op een topic die via dit forum de lucht in wordt gegooid. Daar is een forum juist voor. En over het nut van diverse topics – qua onderwerp dan wel qua discussievorm - nou ja, daarover kun je best wel een boom, misschien wel een heel bos, opzetten.

Soms grijpen we impulsief naar het klavier om onze wensen kracht bij te zetten. Zolang dat allemaal maar binnenskamers, in ons geval binnen de gelederen van de provinciale organisatie blijft, ligt de rest van de damwereld er niet wakker van. Zodra we echter in de hoogste boom klimmen, lees de website van de FMJD als spreekbuis gebruiken, nou ja, dan gluurt de hele damwereld, van Mongolië tot Gabon, en van Canada tot in Zuid-Afrika, over onze schouders mee.

Ik heb er toch wel een beetje moeite mee wanneer er vanuit ons kleine damgewest problemen worden aangekaart die door de publicatie op de website van de werelddambond plotseling een dermate geweldige lading krijgen dat de hele (dam)wereld er kennis van schijnt te moeten moet nemen. De recente gebeurtenissen rond de halve finale om het Nederlands kampioenschap zullen in de meeste van de overige ruim 50 damlanden geen indruk maken.
Zoals elke sportorganisatie kent ook elke nationale dambond haar eigen regels, reglementen en richtlijnen en zolang die worden nageleefd is er in het betreffende land een vuiltje aan de lucht.
Terug naar de aanleiding voor onze topic: de KNDB reageert in het onderhavige geval op de gebeurtenissen zoals dat al jaren gebruikelijk is. Je zou dus denken: geen vuiltje aan de lucht. Door de hype van een openen van een topic op de website van de werelddambond regent het plotseling acties en reacties, woord en wederwoord vliegen je om de oren. Is dit nu echt nodig? Wat is de (beoogde) meerwaarde, zo vraag ik me in alle ernst af? De hoop dat de KNDB, kennis genomen hebbend van de reacties op het FMJD-forum, ineens tot een andere beslissing zal komen, lijkt me ijdel. Het aanzwengelen van de topic op de website van de FMJD is in mijn beleving even onzinnig als het reageren op een eerdere topic binnen het forum van de PLDB. Uw gefronst voorhoofd bevestigt dit alleen maar….
:) (Jac)

Dieter
Contacteer:

Bericht door Dieter » 7 januari 2010; 17:34

Beste Jac, waarom toch altijd moeite hebben met zaken aan de orde stellen op fora.
Het FMJD is een van de beste plaatsen (zeg maar gerust het beste plekje) om zaken direct ter discussie te stellen. Iedereen kan zijn inzichten plaatsen en meningen kunnen gevormd worden. Heel vaak leverde dit zelfs concreet resultaten op dus o er maar vanuit te gaan dat een situatie aan de kaak te stelen bij voorbaat zinloos is, is een vreemde opstelling. Zo redeneren is het vervolg dus neem alles maar zoals het is, een beetje de houdingdie veel dammers zich overigens toch al aangemeten hebben.
Een forum heeft een functie als discussie platform en moet ook zo gebruikt worden. Dat als gevolg daarvan soms bezoekers onzin gaan schrijven hoort er bij. Dat het FMJD een werelds platform is, is juist maar wie geen interesse heeft in een bepaald onderwerp nog afgezien van taalproblemen, zal dat onderwerp naast zich neerleggen. Of heb je zelf de Russiche discussie gevolgd over de bestuurlijke misstanden in het oosten? ik niet in elk geval al weet ik er toevallig het e.e.a. van.
De problematiek rond de halve finales zal ik in ieder geval via de bondsraad aan de orde stellen want de handelswijze van de KNDB en zijn op zijn minst onduidelijke regelgeving dient besproken te worden.
Ik heb het verder eerder al eens in deze topic geschreven, discussie beperken of sensureren is fataal voor een forum, dat mag je dan ook niet meer zo noemen maar wordt meer een mededelingen platform voor bestuur, lijkt me niet de bedoeling toch?

robaartsen
Contacteer:

Bericht door robaartsen » 2 april 2011; 11:24

Leven er nog trollen in Limburg?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_%28internet%29

Dieter
Contacteer:

Bericht door Dieter » 3 april 2011; 14:13

Gezien de rust op dit forum, denk ik te mogen vaststellen dat er geen trollen meer zijn Rob. Dat heb je zelf toch vast ook wel vastgesteld. :?

robaartsen
Contacteer:

Bericht door robaartsen » 3 april 2011; 17:14

Hoi Dieter, jij reageert tenminste nog, dus mijn rol als trol is wel een beetje gelukt.

Afbeelding

Ik zocht mede-trollen, want ze zoeken figuranten voor de verfilming van de Hobbit .. http://www.dehobbit.net/nieuws/ :D :D :D

Alle gekheid op een stokje, afgelopen week wist ik nog niet dat een trol een andere betekenis had. Ik als doorgewinterde ICT-er, leerde de nieuwe betekenis of beter gezegd de synoniem trol van mijn zonen. Ja ... nog even en ik kan het niet meer bijhouden.

Dieter
Contacteer:

Bericht door Dieter » 3 april 2011; 19:15

Nooit te oud om te leren :lol:

Plaats reactie