Finale om de PLDB-cup 2009-2010 een aanfluiting??
Ik heb met belangstelling kennisgenomen van de voorgenomen finale om de PLDB-cup op zaterdag 20 maart 2010.
Tijdens de PLDB-ledenvergadering van 11 juni 2009 in Schaesberg is uitgebreid gediscussieerd over de damkalender voor het thans lopende seizoen. Toen zijn o.a. datums gereserveerd voor het afwerken van het toernooi om de PLDB-cup, nog wel vier dagen voor het geval er ook dit seizoen weer massaal zou worden ingeschreven. Helaas, het aantal van vorig seizoen is bij lange na niet gehaald, sterker nog, dankzij de acht teams die inschreven blijken er slechts drie speeldagen nodig om het bekertoernooi af te werken.
Dus blijft zowaar nog een van de vrijgehouden zaterdagen over voor het organiseren van iets anders.
En nu de praktijk: de finale wordt niet gespeeld op een van de ingeroosterde zaterdagen in januari 2010 of februari 2010, nee, maar op zaterdag 20 maart 2010. Laat dat nou uitgerekend de datum zijn waarop de beide finalisten voor ons bekertoernooi 'toevalligerwijs' ook tegen elkaar uitkomen in de reguliere clubcompetitie.
Ik hoor u al hardop denken: wat is er nu leuker dan een megatreffen tussen deze beide topteams: twee achttallen die tegen elkaar aantreden voor de reguliere clubcompetitie, met daarnaast nog eens twee viertallen van beide verenigingen die strijden met de PLDB-cup als inzet. Vierentwintig dammers in een mooie ambiance, een waar genoegen om daar eens te gaan kijken. Ho, ho, dat laatste kan niet: u moet immers die dag zelf spelen voor uw eigen vereniging.
En dan in alle ernst. Roderland en De Ridder samen in de bekerfinale. Even goed tot u laten doordringen. Zitten we op gelijke golflengte? Dan gaan we zaken doen.
Als twee teams er al geen waarde aanhechten om de finale voor het provinciale bekertoernooi te spelen op een door de clubs in gezamenlijkheid vastgestelde datum (er is zelfs een keuzemogelijkheid tussen twee speeldagen), dan het heeft al helemaal geen pas om de uitslag van de competitiewedstrijd dan maar tevens te gebruiken als resultaat van de zogenaamde bekerfinale. Een andere setting in combinatie met de afwijkende speeldatum kan ik me niet voorstellen. De reguliere competitiewedstrijd wordt voor een deel gebruikt om de bekerfinale te spelen. Met uw welnemen: de uitslagen aan de borden - ik noem maar iets - 2, 4, 6 en 7 worden beschouwd als de uitslagen van de bekerfinale. Of ziet u een andere optie voor deze verrassende move?
Als serieuze dammer zeg ik hierop: als dit de Limburgse vertegenwoordiging moet worden in het KNDB-bekertoernooi van volgend jaar dan siert het de provinciale bond om de beide bekerfinalisten niet aan te melden bij de KNDB. Laat voor mijn part de verliezende halve finalisten in de KNDB-bekerstrijd uitkomen (en laat hen vooraf in een serieuze wedstrijd uitmaken wie voor een jaar de PLDB-bokaal in zijn clublokaal mag ten toonstellen), of schrijf helemaal geen Limburgs team in. Met het nu voorliggende 'plan' ondergraaf je als bond alle regels en richtlijnen en doe je beslist geweld aan aan de charme die een bekertoernooi met zich meebrengt..
Finale om de PLDB-bekerstrijd een serieuze zaak (! Of ?)
- robaartsen
- Contacteer:
Re: Finale om de PLDB-bekerstrijd een serieuze zaak (! Of ?)
Even een reactie op persoonlijke titel:
We hebben allemaal zo'n hoge pet op van het provinciale gebeuren, maar zien er soms zo weinig van terug als de daad bij het woord gevoegd moet worden.
We hebben allemaal zo'n hoge pet op van het provinciale gebeuren, maar zien er soms zo weinig van terug als de daad bij het woord gevoegd moet worden.
Re: Finale om de PLDB-bekerstrijd een serieuze zaak (! Of ?)
Voor de volle 100% eens met PLDB. Het is een schande dat de bekerfinale op deze manier behandeld wordt.
Wat hier gebeurt is wel het beste voorbeeld over hoe hetgesteld is met het provinciale clubdammen in Limburg. HET IS DOOD.
Nagenoeg niemand heeft nog inzet en motivatie en de vele teleurstellingen van de laatste tijd onderstrepen dat keer op keer. Eureka komt twee keer niet op. De Ridder presteert het om met 5 man aan te treden bij achttal wedstrijden. In mijn eigen vereniging moet je haast op de knieën liggen om spelers te bewegen te spelen (de goeden daargelaten) Valse minachting, schomelijke onderschatting of zelf overschatting. Maar vooral totaal geen clubgevoel. Voeg dit alles bij het gegeven dat enkele clubs amper nog leden hebben om een team vol neer te zetten en we weten waar we staan.
En dan het ergste van al, binnen de zieltogende clubs wordt er helemaal niets aan gedaan. Dat is waar we met het Limburgse clubdammen staan,
Wat hier gebeurt is wel het beste voorbeeld over hoe hetgesteld is met het provinciale clubdammen in Limburg. HET IS DOOD.
Nagenoeg niemand heeft nog inzet en motivatie en de vele teleurstellingen van de laatste tijd onderstrepen dat keer op keer. Eureka komt twee keer niet op. De Ridder presteert het om met 5 man aan te treden bij achttal wedstrijden. In mijn eigen vereniging moet je haast op de knieën liggen om spelers te bewegen te spelen (de goeden daargelaten) Valse minachting, schomelijke onderschatting of zelf overschatting. Maar vooral totaal geen clubgevoel. Voeg dit alles bij het gegeven dat enkele clubs amper nog leden hebben om een team vol neer te zetten en we weten waar we staan.
En dan het ergste van al, binnen de zieltogende clubs wordt er helemaal niets aan gedaan. Dat is waar we met het Limburgse clubdammen staan,