Roostergoochelen

Suggesties, ideeën, visies, e.d.
Plaats reactie
Holger

Roostergoochelen

Bericht door Holger » 21 juli 2007; 22:54

Roostergoochelen

Het maken van een deugdelijk rooster is een hele klus. Rekening houden met de wensen van vele verenigingen, gezamenlijk thuis spelen van eerste en tweede teams van dezelfde verenigingen – uiteraard vertegenwoordigd in verschillende klassen – en natuurlijk rekening houden met het programma van vorig jaar. Ik vind het knap hoe men er telkens weer in slaagt het ingewikkelde vraagstuk op geschikte wijze op te lossen.
Enige dagen geleden de agenda getrokken en de wedstrijden genoteerd. Voor de tweede ronde een gezellige Limburgse duo-derby op het programma: in Geleen de ontmoetingen De Vaste Zet 1 – Raes Damclub en De Vaste Zet 2 – Eureka. Ik zag het al voor me; veertig dammers gezamenlijk strijdend in de grote zaal. Te vroeg genoteerd, want enige dagen later het volgende bericht op de kndb-site:
Het rooster van de Hoofdklasse B (Nationale Competitie 2007-2008) is gewijzigd. De wens van Angarde Informatica om hun beide teams tegelijkertijd uit en thuis te laten spelen bleek nog in te willigen.
Een redelijk verzoek alsnog honoreren, een verbetering doorvoeren. Uitstekend natuurlijk. Voor Eureka, de vereniging van mijn hart, geen probleem, immers, alles blijft keurig gehandhaafd. Maar voor de andere Limburgse verenigingen wel een verandering. Zo is het gezamenlijk spelen voor de teams van De Vaste Zet niet meer aan de orde. Daarnaast lees ik op het fmjd-forum een interessante reactie van Andy Daemen: Raes mag wederom genieten van zes verre reizen naast vijf maal thuis aantreden. En evenals vorig seizoen de ‘ongunstige’ thuisderby tegen de Geleense hoofdmacht. Terechte kritische opmerking van Andy!

Ik weet niet in hoeverre de dammende broeders uit Geleen de scheiding van beide teams tussen uit en thuis als nadelig ervaren (misschien is het zelfs wenselijk met het oog op zaalhuur!?) en in hoeverre de vereniging geconsulteerd is alvorens de roosterwijziging publiek te maken. Op mij komt het over als onvast goochelen ten nadele van twee verenigingen uit onze provincie, ten gunste van één club uit een andere regio. Maar waarschijnlijk ontbeer ik belangrijke en noodzakelijke gegevens en mogelijk menig lezer met mij. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar reacties!

Andy

Re: Roostergoochelen

Bericht door Andy » 22 juli 2007; 22:12

Een rooster maken voor 11 klassen en per klasse 12 teams (meer dan 100 teams in totaal dus). Dan is het gewoon onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. Daarbij komt nog eens dat sommige verenigingen aangegeven hebben samen (met 2 teams in 2 verschillende klassen) thuis danwel uit te spelen. En dan kun je ook nog eens opgeven wanneer het speellokaal niet beschikbaar is en of meneer de wedstrijdleider daar even rekening mee kan houden.

Het lijkt me logisch dat er dan verenigingen zijn die het rooster als ongunstig zien. Daar ontkom je niet aan. Ik vind het zeker GEEN gegoochel om bewust de teams uit onze provincie te benadelen, alleen kwam de loting wederom niet gunstig uit voor mijn vereniging.

Oh ja, ik heb inmiddels via email één reactie binnen en deze was van Ben Smeenk (jawel, de competitieleider). Hij had mijn bericht op het FMJD-forum gelezen en bekijkt momenteel of het programma toch niet weer omgezet kan worden (hij wil Raes wisselen met Damlust), maar dat wordt eerst in Gouda nagevraagd.

Tip voor alle spelers en de webmaster van deze site: wacht nog heel even met het trekken van de agenda en het inschrijven van de wedstrijden en met het plaatsen van het rooster op deze site; het zou me niet verbazen als er (wederom) een correctie volgt.

P.S. Mooi gebaar van de wedstrijdleider, en wij maar klagen...

Dieter
Contacteer:

Bericht door Dieter » 23 juli 2007; 10:36

Geleen heeft i.v.m. zijn krappe selecties gevraagd om NIET gelijk thuis/uit te spelen, en na de aanpassing is dit in elk geval ook toegepast, zeer vervelend is alleen dat de roosters zo laat gemaakt worden, (ruim een maand later dan andere jaren). Het zal daarom nog wel nodig worden om diverse keren naar een alternatieve zaal te moeten verhuizen domweg omdat zaal reservering veel vroeger moet om niet met andere boekingen in het gedrang te komen.

Plaats reactie