Limburgs kampioenschap!?

Suggesties, ideeën, visies, e.d.
Tijn

Re: Limburgs kampioenschap!?

Bericht door Tijn » 22 augustus 2011; 12:16

Wellicht nog iemand een laatste update?
De loting is volgens mij morgen (in Geleen).

Holger

Bericht door Holger » 22 augustus 2011; 15:29

Tijn, doe jij niet mee?

Sla je slag, schrijf je in, grijp je kans.
Nu kun je definitief bewijzen dat je Limburgs sterkste bent.

Zet ém op!

Tijn

Bericht door Tijn » 22 augustus 2011; 16:09

Nee dankje.
Ik heb geen zin om zeven zaterdagen te verkwisten, met hooguit twee á drie interessante tegenstanders. Om vervolgens bij een eventuele eerste plek te kunnen zeggen dat ik de beste speler in Limburg ben op dat moment, m.u.v. de top 15.

Een ander systeem, met andere deelnemers had mij meer aangesproken. Om maar te noemen, een rondetoernooi/finalegroep met vrijwel alle sterke, actieve dammers in Limburg.

Dit is tijdverkwisting. Zo ongeveeer vijf keer een tegenstander die geklopt móet worden, en dan enkele remises die je van tevoren ziet aankomen. Dan kun je beter wat leuks gaan doen.

Toch bedankt voor de gelukwensen!

Tijn

Bericht door Tijn » 22 augustus 2011; 16:15

Overigens:
Kijkend naar de deelnemers tot op dit moment, veertien in getal, ligt een tweestrijd tussen Willy en Brion in het verschiet.
Vrijwel iedereen zal het met mij eens moeten zijn dat een tweekamp van pakweg zeven partijen tussen beide spelers vele malen interessanter is dan een dergelijk Zwitsers toernooitje.
Mooi spelen, in een mooie omgeving. Beiden hebben een interessante stijl, een en ander uitzenden middels een livebord, en dan ook nog wat propaganda. Een mooie kans!

Holger

Bericht door Holger » 22 augustus 2011; 17:35

Mét inbegrip van de top vijftien (waar jij zelf al ruimschoots deel van uitmaakt). Want wie niet speelt, die niet wint. Zo is het maar net!
De zijlijners hebben niets te claimen!

De genoemde tweestrijd ligt mogelijk voor de hand, maar onderschat de overige deelnemers niet, Tijn!
Wat te denken van familiegenoot Van Gortel senior. Met het teruggeven van een belangrijke taak heeft deze op vele fronten actieve dammer weer extra tijd zich grondig op het toernooi voor te bereiden. Zijn zeer waarschijnlijke topklassering zou ik niet durven duiden als 'een waar drama'.
Daarenboven staat het deelnemersveld garant voor boeidende strijd. Want niet alleen de sterksten weten de schijven strijdlustig over het bord te dirigeren.
De zijlijners verheugen zich reeds op dit toernooi.

Interessante wedstrijdideeën lanceer je. Tijn, wend je veelzijdig organisatietalent aan en blijf met suggesties komen. De wedstrijdleider PLDB kan er aldus zijn voordeel mee doen. Mooie zetten in mooie settings, ik zie het al helemaal voor me. Zeven borden opstellen op het Zölderke in Zitterd, een groots strijdperk in Parkstad Limburgstadion, een fantastische zaal in Kasteel Hoensbroek dan wel geweldige gevechten in het Gouvernement.
De zijlijners bevolken begeesterd de publieke tribune.

Brion
Contacteer:

Limburgs kampioenschap!?

Bericht door Brion » 22 augustus 2011; 21:12

Mijn voorstel zou zijn om het LK via de knock-out formule te spelen.
Eerste ronde gezamenlijk en vanaf de tweede ronde centraal op een clubavond.
De eerste ronde op basis van een enkele partij en vanaf ronde twee op basis van twee partijen. Bij een gelijkspel direct een beslissing forceren op basis van sneldammen (5min + 5 sec).

Voordeel van deze methode is niet zozeer het minder aantal partijen, echter wel iedere ronde een partij die er toe doet. Zolang je nog in het toernooi zit, speel je dus nog altijd 100% voor de titel.

Als we de inschrijving per 21 augustus als voorbeeld nemen, dan zou er bijv. de volgende partijen uitrollen:

Plaatsingslijst
1. B. Koullen (1294)
2. W. Maertzdorf (1238)
3. H. Velraeds (1138)
4. R. Cardozo (1072)
5. V. Hermans (1066)
6. D. van Gortel (1053)
7. L. Peters (1042)
8. L. Nagels (1038)
9. P. Bronstring (970)
10. T. Henriquez (955)
11. E. Witjes (877)
12. P. Stevelmans (855)
13. R. Gadjradj (838)
14. L. Dormans (655)
15. Bye
16. Bye

Ronde 1.
(A) Nr. 1 – nr. 16
(B) Nr. 2 – nr. 15
(C) Nr. 3 – nr. 14
(D) Nr. 4 – nr. 13
(E ) Nr. 5 – nr. 12
(F) Nr. 6 – nr. 11
(G) Nr. 7 – nr. 10
(H) Nr. 8 – nr. 9

Ronde 2.
(K) A – H
(L) B – G
(M) C - F
(N) D – E

Ronde 3.
K - N
L - M

Finale
Winnaars ronde 3

Ik heb dat natuurlijk niet allemaal zelf verzonnen :) maar afgekeken van o.a. het tennis.

Jac
Contacteer:

Bericht door Jac » 22 augustus 2011; 23:59

Allereerst een flauwe reactie van mijn kant.

Afgekeken van het tennis. Inderdaad: de twee sterkste spelers krijgen ook nog eens een bye in de eerste ronde, omdat ze nog een lange vlucht na het vorige toernooi voor de boeg hebben op weg naar het nieuwe toernooi. :mrgreen:

In ernst: als de toernooiformule van het LK aan een modernisering toe is, staat het elk lid (via zijn/haar vereniging) vrij een voorstel daartoe aan de ledenvergadering voor te leggen. Het gegeven voorbeeld zou voor 2011 een mooi toernooi (kunnen) opleveren, maar de vraag is of dat overeind blijft als volgend jaar het niveauverschil tussen de deelnemers (top en staart) minder groot is dan dit jaar het geval is.
Vanuit het voorbeeld redenerend: ik acht Harry Velraeds in staat om Leo Dormans in een tweekamp over twee partijen het nakijken te geven. Maar als het ratingverschil minder groot is (wat wellicht het geval is bij de door Martijn helaas niet bij name genoemde 15 sterken) en de dammers met een rating onder de pakweg 1100 hun eigen LK-toernooi gaan spelen, ziet de Limburgse damwereld er heel anders uit.

Misschien terugkeren naar heel lang geleden: het spelen van een Limburgs kampioenschap met een vaste groep finalisten met promotie- en degradatiemogelijkheden? Het levert belist een supertoernooi op waarin de deelnemende finalisten zich in elke ronde moeten bewijzen. Helaas biedt de huidige regelgeving van de KNDB hiervoor geen enkele voedingsbodem meer. Wat velen al lang geleden zagen aankomen, wordt nu ook in Limburg pijnlijk duidelijk.

Brion
Contacteer:

Limburgs kampioenschap!?

Bericht door Brion » 23 augustus 2011; 11:26

De gekozen toernooiformule is m.i. afhankelijk van de doelstelling van een toernooi. Als je tot doel hebt de deelnemers te rangschikken op de geleverde prestatie, dan lijkt me een rond- of zwitsers toernooi geschikt.

Ikzelf benaderde het LK anders. Mijn uitgangspunt was om een winnaar aan te wijzen op een efficiënte (?) wijze. Daarbij kwam ik uit op de knock-out formule. De gedachte hierachter was, dat er misschien wel deelnemers zijn, die een poging willen wagen om LK te worden, echter op het moment dat dit er niet meer in zit, ze niet de verplichting hebben om in kansloze positie nog plichtmatig 3 a 4 partijen te spelen.

Hoe zie jij het LK?

Holger

Bericht door Holger » 23 augustus 2011; 14:57

Brion en Martijn zijn grenzeloos ambitieuze dammers. Precies wat onze provincie nodig heeft. Elk toernooi spelen zij om te winnen en zij bereizen ruimschoots onze globe op zoek naar de allerhoogste glorie. Prachtig!
Het Limburgs kampioenschap is voor hen desgewenst een welkome afwisseling om even de provinciale titel op te eisen. Maar helaas geen noodzakelijke stap meer op weg naar landelijk succes sinds de KNDB het Limburgs kampioenschap heeft 'gedevalueerd' tot een louter provinciale strijd.
Maar naast de eerzucht van de kampioenskandidaten heeft ons bronsgroene strijdperk ook een andere functie. Voor menig deelnemer is het een toernooi dat hen ontspant en pleziert, de kans biedt te leren van de grote jongens, de gelegenheid geeft sportief en sociaal bezig te zijn, of een gezellige combinatie van deze zaken.
Kortom, naast het winnen van de eerste prijs is er nog een motief dat hier even onderstreept mag worden: deelnemen is belangrijker dan winnen.

Tijn

Bericht door Tijn » 23 augustus 2011; 15:36

Het systeem van Brion klinkt ook zeer aantrekkelijk. Eventueel, zou de finale zelfs uitgebreid kunnen worden naar meer dan twee partijen, daar er met een heuse finale ook meer publiciteit te halen valt!
Indien men in Limburg iets ambitieuzer was -het is nota bene een jubileumjaar-, zou hier iets heel moois kunnen ontstaan.
Niet voorniets ben ik enkele jaren geleden afgetreden als wedstrijdleider, ambitie is in Limburg ver te zoeken. Oude gewoontes blijken er bij sommigen niet uit te halen. Vernieuwing: onmogelijk.

De belangstelling voor dammen in Limburg is tanende, maar er wordt niets aan gedaan. Clubcompetitie: geen/nauwelijks wijzigingen. PK: geen wijzigingen.

Terug naar het Limburgs kampioenschap. Ik zal het toernooi natuurlijk wel gaan volgen. Mijn voorspelling: Brion en Willy strijden om de titel. Degene die een misstap maakt tegen een 'mindere' tegenstander wordt 2e. Het lijkt het WK wel.

Overigens Frank, van het kaliber 'deelnemen is belangrijker dan winnen' doen er toch genoeg spelers mee? Voor hen is het LK niet zo belangrijk. Zij zien volgens mij weinig onderscheid. Ze dammen om het dammen, en of ze dan spelen om de titel 'Kampioen van Limburg' of 'Open NK' of 'Sneldamkampioen van Maastricht' dat doet ze niks. Nee, dan zie ik liever een finale-vorm met louter spelers die gezien hun kwaliteiten realistische kansen hebben op de eindzege.

Plaats reactie