LK 2007

Fragmenten, analyses, e.d.
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 108
Lid geworden op: 22 januari 2006; 10:20
Locatie: Scheulder

LK 2007

Bericht door Bert » 22 april 2007; 21:19

Afbeelding
H. Velraeds - G. Schoenmakers

Hier hoopte Gijs op 30-24? want dan is het dam op bezet veld: 25-30, 36-41, 26-31, 12x41 en 20x47!! Harry speelde echter 49-43.
Luctor et Emergo

Tijn
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 januari 2006; 02:56
Locatie: Sittard

Bericht door Tijn » 23 april 2007; 18:54

Nú al mijn baalmoment van het toernooi:

Afbeelding
Martijn van Gortel - Harry Velraeds 1-1

Na 5,5 uur spelen en al 65 zetten baalde ik enkel nog van mijn hele goede stand die ik niet tot winst had weten te voeren. En dan op dit moment, waarop de stand van alle kanten remise te maken lijkt had ik nog met 44-40 kunnen winnen! Een puberschoolvoorbeeldje van de klemzet.
Hoe lang en diep je ook rekent in een partij (ik gebruikte ruim meer dan drie uur), de oplossing kan vaak zo eenvoudig zijn.

snijbrands
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 april 2007; 13:42
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Baalmomenten........

Bericht door snijbrands » 25 april 2007; 14:14

Tja, zo heeft iedereen van die momenten........ Wat je er vooral van kunt leren is dat je een hartgrondige hekel aan je zelf moet hebben omdat je de zaak hebt verzuimd af te maken. Maar ja, deze partij was voor mij ook HET baalmoment van dit toernooi tot nu toe, want ik maak het niet vaak mee dat iemand een 3 tegen 1 dammeneindspel doorspeelt. Maar het is misschien wel een idee om baalmomenten te publiceren : ik denk daarbij aan mijn partij tegen Lewkowicz vorig jaar toen ik in gewonnen stand door de klok gejaagd ben, of ......., of ........., of .........
"Wake up and smell the coffee", dammen heeft ook te maken met geluk en pech. Soms vervelend, maar altijd aan je zelf te wijten!!
Sterkte voor de rest van het toernooi en hopelijk maak je van al je tegenstanders nu wel gehakt.
Tijn schreef:Nú al mijn baalmoment van het toernooi:

Afbeelding
Martijn van Gortel - Harry Velraeds 1-1

Na 5,5 uur spelen en al 65 zetten baalde ik enkel nog van mijn hele goede stand die ik niet tot winst had weten te voeren. En dan op dit moment, waarop de stand van alle kanten remise te maken lijkt had ik nog met 44-40 kunnen winnen! Een puberschoolvoorbeeldje van de klemzet.
Hoe lang en diep je ook rekent in een partij (ik gebruikte ruim meer dan drie uur), de oplossing kan vaak zo eenvoudig zijn.

Tijn
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 januari 2006; 02:56
Locatie: Sittard

Bericht door Tijn » 25 april 2007; 18:52

3 om 1's zijn altijd nog nuttig door te spelen. Bovendien had ik nog wat trucjes op het oog, en vind ik dit ook de meest nuttige manier om een teleurstelling te verwerken.
Ik kan dus vast waarschuwen: als ik nog een 3 om 1 op het bord krijg zal ik hem zéker doorspelen! (Met 3 dan :lol: )

Gebruikersavatar
Holger
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 februari 2006; 13:51
Locatie: Kronborg Slot, Helsingør

Bericht door Holger » 25 april 2007; 19:08

De damwereld huivert en bibbert al bij de gedachte:
Tijn speelt een drie om één door en we zijn zelfs gewaarschuwd... hij kent een aantal trucjes!

snijbrands
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 april 2007; 13:42
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Baaldagen .......

Bericht door snijbrands » 25 april 2007; 19:10

Jammer dat je alleen reageert vanuit je teleurstelling........ Overigens, als je dan toch iets "technisch" meent te moeten zeggen over deze stelling, dan zou het "technisch compleet " zijn als je vermeldt dat ook 23-19 (24x13) 22x4 of -9 wint. Ik hoop dat je geen 3 om 1 dammeneindspelen meer tegenkomt, want er zijn wel meer ervaren spelers (waarvoor eveneens een gepast respect op zijn plaats is) die zo'n eindspel echt niet verliezen, tenzij door verveling of overmatig alcoholgebruik in de tijd die ze nog moeten spenderen aan een partij die ze zelf waarschijnlijk net zo onbevredigend ervaren hebben als jij!
Tijn schreef:3 om 1's zijn altijd nog nuttig door te spelen. Bovendien had ik nog wat trucjes op het oog, en vind ik dit ook de meest nuttige manier om een teleurstelling te verwerken.
Ik kan dus vast waarschuwen: als ik nog een 3 om 1 op het bord krijg zal ik hem zéker doorspelen! (Met 3 dan :lol: )

Tijn
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 januari 2006; 02:56
Locatie: Sittard

Bericht door Tijn » 25 april 2007; 20:15

Holger schreef:De damwereld huivert en bibbert al bij de gedachte:
Tijn speelt een drie om één door en we zijn zelfs gewaarschuwd... hij kent een aantal trucjes!
Juh, tijd voor de mensen om bang te worden!
Frank zal toch wel mijn levend schild zijn als de mensen pisnijdig met klokken er borden beginnen te werpen?

Tijn
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 januari 2006; 02:56
Locatie: Sittard

Re: Baaldagen .......

Bericht door Tijn » 25 april 2007; 20:18

snijbrands schreef:Jammer dat je alleen reageert vanuit je teleurstelling........ Overigens, als je dan toch iets "technisch" meent te moeten zeggen over deze stelling, dan zou het "technisch compleet " zijn als je vermeldt dat ook 23-19 (24x13) 22x4 of -9 wint. Ik hoop dat je geen 3 om 1 dammeneindspelen meer tegenkomt, want er zijn wel meer ervaren spelers (waarvoor eveneens een gepast respect op zijn plaats is) die zo'n eindspel echt niet verliezen, tenzij door verveling of overmatig alcoholgebruik in de tijd die ze nog moeten spenderen aan een partij die ze zelf waarschijnlijk net zo onbevredigend ervaren hebben als jij!
Tijn schreef:3 om 1's zijn altijd nog nuttig door te spelen. Bovendien had ik nog wat trucjes op het oog, en vind ik dit ook de meest nuttige manier om een teleurstelling te verwerken.
Ik kan dus vast waarschuwen: als ik nog een 3 om 1 op het bord krijg zal ik hem zéker doorspelen! (Met 3 dan :lol: )
Een werkelijk probleem tegen het doorspelen van 3 om 1 standen is er alleen niet. Werk snel je zestien zetjes af en je hebt het ook gehaald. In zo'n pure remisestand kun je tóch niks fout meer doen. Dus die zestien zetjes zijn in 3 minuten op het bord geplaatst. Grote kans dat ik met een nóg sneller antwoord kom. Ach een partijverlenging van 5 minuten. Hoeveel procent is 5 minuten van 6 uur?

Gebruikersavatar
Holger
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 februari 2006; 13:51
Locatie: Kronborg Slot, Helsingør

Bericht door Holger » 26 april 2007; 15:00

Als angst verandert in toorn, wees dan op je hoede, Tijn.
Want dan helpt zelfs geen lief levend schild meer.

Maarre... ik heb een voorstel:
Presenteer in een mooi stukje alle trucjes die je kent in het 3-1 genre.
Van angst via boosheid naar opgewekte stemming en goede moed!

snijbrands
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 april 2007; 13:42
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door snijbrands » 26 april 2007; 19:33

Zullen we er maar over op houden? Wat dachten jullie van wat leuke fragmenten en andere analytische ongein, want dit is toch een technische rubriek? Ik krijg die diagrammen nog niet goed, maar wie zich geroepen voelt om mij te helpen hiermee, graag ..... Er zat nog een heel leuke combinatie in tijdens de partij Schoenmakers - Velraeds en er was ook een leuke meervoudige combinatieve dreiging Velraeds - Koullen, waarbij ik met gepaste trots mag vermelden dat Brion 1 van die 3 niet gezien had, maar desalniettemin (net zoals ik tegen Gijs geen seconde heb nagedacht over 30-24 in de stand van het eerste diagram) speelde hij de sterkste en meest logische zet.
Tijntje........ publiceer maar wat van die trucs en we zijn weer vriendjes, ok?
Holger schreef:Als angst verandert in toorn, wees dan op je hoede, Tijn.
Want dan helpt zelfs geen lief levend schild meer.

Maarre... ik heb een voorstel:
Presenteer in een mooi stukje alle trucjes die je kent in het 3-1 genre.
Van angst via boosheid naar opgewekte stemming en goede moed!

Plaats reactie