LK 2007

Fragmenten, analyses, e.d.
Tijn
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 januari 2006; 02:56
Locatie: Sittard

Bericht door Tijn » 26 april 2007; 20:03

Haha, nouja, maar ik laat je wel zelf puzzelen hoor:

Tijn - Hermans

Afbeelding
Wit aan zet

Dammetje nemen of niet nemen? (Hermans zag het niet)


Afbeelding
Wit aan zet

Dammetje nemen of niet nemen? (Hermans zag het niet)


Heunen - Tijn

Afbeelding

14-20 30-25 Dammetje nemen of niet nemen? (Heunen zag het niet)

Dan gewoon nog een fragmentje om te kijken.

Roumans - Tijn

Afbeelding

Ik speelde 11-16! 22x11 en sloeg 16x7 en won altijd een schijf. Er werd mij niet gevraagd terug te zetten 8)

Tijn
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 januari 2006; 02:56
Locatie: Sittard

Bericht door Tijn » 26 april 2007; 20:03

Of bedoelde je remisefragmentjes? :|

snijbrands
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 april 2007; 13:42
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door snijbrands » 29 april 2007; 14:00

Afbeelding
Gisterenmiddag kwam een einde aan mijn eventuele aspiraties om nog iets te bereiken in het huidige kampioenschap van Limburg. Nadat ik in de Keller-opening op de 10e zet een volle schijf inleverde als gevolg van een volslagen black-out (in mijn hoofd was de zet 23-28 gespeeld en niet het op het bord gespeelde 5-10, waardoor ik het vooraf geplande 40-35 speelde, zonder dat ik eerst de stand op het bord bekeken, laat staan gecontroleerd had - les 1 voor iedere dammer - ). Met een schijf minder ploeterde ik de hele middag verder en het is niet zonder trots dat ik in elk geval nog kan melden dat ik het heel spannend heb kunnen maken ..... hetgeen zijn apotheose had in de bovenstaande stelling.
Niemand, inclusief tegenstander Bert Verton, zag na afloop de (voor mij trouwens al lang voorziene en niet onbekende ) combinatieve wending die nog in deze partij mogelijk was .............
Wit heeft zojuist 33-29! gespeeld (dreigend met 39-33 30x28 etc. met dam) daartegen helpt 7-12 niet vanwege 25-20 en 39-33 maar om die zelfde reden is ook 18-22 verhinderd. Bert speelde dus gedwongen 30-35, maar had helemaal niet gezien dat wit ook dan een damcombinatie naar veld 1 of 3 tot zijn beschikking heeft : 29-24 (19x30) 34-29 (23x34) 38-33 (27x29) 43-38 (34x32) 25x1 of 25x3. Omdat wit er al 1 achter stond en deze combinatie er nog 2 gekost heeft, achtte ik de hele actie te duur.
Afbeelding
Zo zou het er uit zien als wit naar 1 slaat. Omstanders reageren meestal zoals Lewkowicz en spelen snel (21-27) 37x28 (17-21) 26x17 (11x33), maar dan wit nog lang etteren door eerst 1-45 te spelen en vervolgens 49-44 gevolgd door 45-50. Bij naspelen kwam alleen Erwin Heunen met sterk spel nog tot remise met zwart...........
Maar helaas zit er een correcte damafname met gewonnen eindspel in door (14-19)!! 37x28 (8-12) 1x3 (2-8) 3x12 (17x8) 26x17 (11x33). Het staat weer gelijk (een 5 om 5) en wit kan de doorbraak van 35 weliswaar nog even tegenhouden met 49-44, maar na het offer (33-39) 44x33 (35-40) gaat zwart geruisloos winnen.
Interessanter is dat slaan naar 3 nog even wat meer creativiteit van de zwartspeler had vereist........., maar voor zoveel leed geen tranen (zei Sijbrands al eens over een verliespartij tegen Agafonov)..... ik ploeterde door tot het bittere einde, maakte mijn 50 zetten vol, bestelde een heerlijk Affligem biertje, overzag de puinhoop en gaf op als een man!!

snijbrands
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 april 2007; 13:42
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door snijbrands » 29 april 2007; 14:16

Afbeelding
Uit ronde 2 is dit trouwens een leerzaam zetje. Gijs hoopte op wel meer zetjes: zo zou in deze stand 38-33 heel noodlottig zijn door de fraaie, maar wel weer bekende combinatie (14-20) 25x14 ( 4-9) 14x3 (36-41!, altijd leuk zo'n plakker....) 3x28 (41x45). Dezelfde combinatie had ik al veel eerder opgemerkt en dus speelde ik 29-24.
Laatst gewijzigd door snijbrands op 29 april 2007; 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

snijbrands
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 april 2007; 13:42
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door snijbrands » 29 april 2007; 14:28

Afbeelding
Ook een leuk fragment uit ronde 3. Uiteraard zag Brion Koullen dat wit dreigt met 21-17, 24-19 en 31-27 , 40x9 doorbraak en natuurlijk zag hij ook dat 18-22 daar niet tegen helpt, vanwege een ander doorbraakje : 31-27 (22x31) 24-20 (15x24) 42-37 (31x33) 39x10, maar hij had niet gezien dat het ogenschijnlijk logische lijkende 6-11 ook verhinderd was vanwege een slagkeuze combinatie. De oplossing laat ik aan de oplettende en leergierige lezertjes zelf over.
Uiteraard speelde hij de positioneel (en daarmee alle combinatieve dreigingen opheffende) sterkste zet 14-20!

Brion
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 januari 2006; 12:55
Contacteer:

Bericht door Brion » 29 april 2007; 17:27

Harry,

onbegijpelijk dat je zo'n fout maakt. Met een overwinning had je meegedaan om de titel, gezien je eerdere tegenstanders. Jammer dat het geen echte wedstrijd is geworden.

Volgens Turbo-dambase is het 16 keer eerder voorgekomen, met zelfs drie keer eerder een Limburgs slachtoffer en een keer een uitvoerder (ikzelf dus). In totaal dus 4 van de 16 partijen met Limburgse inbreng :oops:

snijbrands
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 april 2007; 13:42
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door snijbrands » 2 mei 2007; 00:54

Brion schreef:Harry,

onbegijpelijk dat je zo'n fout maakt. Met een overwinning had je meegedaan om de titel, gezien je eerdere tegenstanders. Jammer dat het geen echte wedstrijd is geworden.

Volgens Turbo-dambase is het 16 keer eerder voorgekomen, met zelfs drie keer eerder een Limburgs slachtoffer en een keer een uitvoerder (ikzelf dus). In totaal dus 4 van de 16 partijen met Limburgse inbreng :oops:
Inderdaad onbegrijpelijk .........!! En ik weet als geen ander dat deze uitslag mijn kansen (en die van anderen) om zeep geholpen heeft, maar ik vind de psychologische kant van het dammen altijd zo boeiend : hoe is het is mogelijk dat zo'n ervaren speler als ik niet meer zijn stand op het bord controleert? Hoe is het mogelijk dat je hersenen geen connectie maken tussen dat wat je in je brein "ziet" en dat wat er werkelijk op het bord gaande is? Dit is geen slap geouwhoer ........, maar dit is wat er werkelijk gebeurde bij mij afgelopen zaterdag. Ik hoop dat het toernooi verder spannend blijft en zonder de uitslagen te weten van Koullen en Schoenmakers verheug ik me al op zaterdag 12 mei om sportief wraak te kunnen nemen op mijn breinslippertje........... Of ik een voorkeur heb voor een tegenstander? ......... Eh .........nou........ er is nog iemand waar ik technisch gezien (want daar ging deze site toch over ) nog iets mee recht te zetten heb!!

Dieter
Berichten: 69
Lid geworden op: 1 mei 2006; 10:36
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door Dieter » 2 mei 2007; 01:49

snijbrands schreef:
Brion schreef:Harry,

onbegijpelijk dat je zo'n fout maakt. Met een overwinning had je meegedaan om de titel, gezien je eerdere tegenstanders. Jammer dat het geen echte wedstrijd is geworden.

Volgens Turbo-dambase is het 16 keer eerder voorgekomen, met zelfs drie keer eerder een Limburgs slachtoffer en een keer een uitvoerder (ikzelf dus). In totaal dus 4 van de 16 partijen met Limburgse inbreng :oops:
Inderdaad onbegrijpelijk .........!! En ik weet als geen ander dat deze uitslag mijn kansen (en die van anderen) om zeep geholpen heeft, maar ik vind de psychologische kant van het dammen altijd zo boeiend : hoe is het is mogelijk dat zo'n ervaren speler als ik niet meer zijn stand op het bord controleert? Hoe is het mogelijk dat je hersenen geen connectie maken tussen dat wat je in je brein "ziet" en dat wat er werkelijk op het bord gaande is? Dit is geen slap geouwhoer ........, maar dit is wat er werkelijk gebeurde bij mij afgelopen zaterdag. Ik hoop dat het toernooi verder spannend blijft en zonder de uitslagen te weten van Koullen en Schoenmakers verheug ik me al op zaterdag 12 mei om sportief wraak te kunnen nemen op mijn breinslippertje........... Of ik een voorkeur heb voor een tegenstander? ......... Eh .........nou........ er is nog iemand waar ik technisch gezien (want daar ging deze site toch over ) nog iets mee recht te zetten heb!!
Net terug van de clubavond 01.30 uur het was weer eens een LK avondje, tjonge wat een lange partijen maar ik heb wel genoten, prachtige partijen.
Brion Remise tegen Valere en nog wel op het kantje, en Gijs pakt de punten tegen Effendy maar het zou me niks verbazen als Effendy zelfs gewonnen gestaan heeft.
Harry je volgende tegenstander is Michelle die nu op trainingskamp is in Zegveld (halve finale aspiranten), het is maar dat je het weet, je bent gewaarschuwd :-)

Tijn
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 januari 2006; 02:56
Locatie: Sittard

Bericht door Tijn » 11 mei 2007; 18:16

Aiaiai, angstige stilte!
Hehe, nou, wie gaat er uiteindelijk eerste worden? Er zijn nog vier kanshebbers (in mijn ogen):
Erwin Heunen
Brion Koullen
Valere Hermans
Gijs Schoenmakers

Lekker alle onderlinge duels in de volgende ronde.

Oja nog alvast een melding voor mijn tegenstander in ronde 7. Die partij zal wel om 13.00 beginnen, aangezien ik die dag pas rond half tien op Schiphol zal landen. Klinkt nogal lullig als ik een wedstrijd verlies omdat mijn vliegtuig vertraging had :D

Plaats reactie