Favoriete combinatie

Fragmenten, analyses, e.d.
Gebruikersavatar
Holger
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 februari 2006; 13:51
Locatie: Kronborg Slot, Helsingør

Bericht door Holger » 30 september 2007; 02:23

Ondersteboven van de Coup Springer

Voor aanvang van de wedstrijd Eureka – ’s-Gravenpolder heeft damenthousiasteling Janes de Vries ervoor gezorgd dat de gasten uit Zeeland op een mooie manier welkom worden geheten. Ter ere van hun bezoek siert het Zeeuwse dundoek vrolijk een wand van de speelzaal van Eureka. Luctor et Emergo. Of het door deze gastvrije geste komt weet ik niet, maar enige dagen na de wedstrijd ontvang ik van Niels Roelofsen, speler van ’s-Gravenpolder, een mail waarin Janes een hoofdrol mag vervullen.

De dag tegen de Zeeuwen zou voor Janes in droefenis eindigen. In zijn beleving dan, zoals hij in prachtige woorden getuigt op de Eureka-site. De gemiste winst rekent hij zichzelf zeer sterk aan; hij is er zelfs helemaal ondersteboven van. Mijn internetvriend Twanneman (Niels Roelofsen) leest het verslag en stuurt me een fragment uit de partij van Janes. Een doekje voor het bloeden of juist nog meer zout in de wonde? Onbelangrijke vraag; de vondst die hij mij uit het Zeeuwse kamp doet toekomen is het waard om aan het Limburgse publiek voor te leggen. De combinatie die Janes de Vries kon nemen in zijn dramatisch afgelopen partij is werkelijk bijzonder fraai. Kijk mee en oordeel zelf:

Hans van Akkeren – Janes de Vries

Afbeelding

Zwart aan zet

In plaats van het gespeelde 1… 12-17 had Janes triomf kunnen vieren met de schitterende en verrassende doorbraakcombinatie 1… 24-29! 2. 33x24 16-21! 3. 27x07 18x27 4. 07x29 27-31!! 5. 36x27 19-23 6. 29x18 13x44!!
Een originele wending die sterk doet denken aan een Coup Springer. Maar dan met de meerslag ondersteboven.

Andy
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 januari 2006; 20:47

Bericht door Andy » 14 oktober 2007; 17:03

Vanmiddag is het Bijlmertoernooi begonnen.

Op dit moment is één partij uit.
In de partij Schalley - Moetoer heeft zwart als laatste zet 23-29 gespeeld. Zie diagram:

Afbeelding

'Eitje' moet even aan dit Forum en deze draad gedacht hebben en speelde toen 38-33 en zwart gaf op. Beter goed gepikt dan slecht verzonnen...

Proficiat Ronald, fraai gedaan!

Gebruikersavatar
Holger
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 februari 2006; 13:51
Locatie: Kronborg Slot, Helsingør

Bericht door Holger » 9 november 2007; 00:25

Blunderkoning kroongetuige van historisch moment

Snijbrands slaat toe met eigen coup

Donderdagavond acht november 2007 zal de annalen ingaan als een belangrijke dag voor de Limburgse damwereld. Terwijl Hollandse meesters in opperste paraatheid langs de kust bewegen om tijdens een heuse noordwesterstorm de woeste kracht van stijgende watermassa’s te trotseren, logt in het gezellige zuiden in een veilig beschut en behaaglijk verwarmd vertrek de held van ‘Limburgs mooiste combinatie’ in op het wereldwijde web. Hij mijmert over het komende kampioenschap (‘Waar zijn jullie jongens ? Met jullie was dit een vreselijk interessant toernooi…’) en speelt zijn gebruikelijke avondpartijtje in de Poolse damkamer. Als de volgende stelling op het bord staat, verschijnt Blunderkoning in de kamer.

Snijbrands - BvanZuid

Afbeelding

Wit aan zet

Net op tijd is hij getuige van het kunstige vlechtwerk van zijn begeesterde provinciegenoot.
1. 32-28 25-30
De stelling zweemt al aardig naar de inmiddels bekende combinatie.
2 40-35 …
Subtiel tussenzetje. Inderdaad is het belangrijk de acties van het voorste triootje te stoppen.
2… 11-16 3. 36-31!!
Pret voor provinciale ogen. Snijbrands op weg naar victorie…
3… 09-14(?)
Laten we het bescheiden houden met een vraagtekentje tussen haakjes geplaatst. Want ongetwijfeld speelt BvanZuid hier de meest onsterfelijke zet van heel zijn carrière
4… 38-32!!
Het moment is gekomen. Daar waar nationale dijken bijna bezwijken onder het geweld van de kolkende noordzee, daar raast Snijbrands als een storm over het digitale bord
5… 29x49 6. 28-22! 17x37 7. 31x42 49x21 8. 26x10!!
En de ongelukkige zwartspeler feliciteerde onze held en besloot vervolgens warm achter de gebreide broek te gaan kruipen.

Ondertussen reikte het gebulder van blunderkoning ver over de einder, weer en wind trotserend, en drong verrukkelijk door tot de catacomben van Uw immer wakende damverteller.

swell
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 december 2006; 13:58
Locatie: Nederlandse Antillen
Contacteer:

Bericht door swell » 9 november 2007; 12:06

Hahaha mijnheer Holger. Dat zijn me toch wel even avonturen van mijnheer Snijbrander he. Altijd maar weer datzelfde zetje, als ik het niet zo mooi zou vinden zou ik er een acute herfstdepressie van ontwikkelen.
Volgens mij kruipt de heer Snijbrands trouwens liever achter lekker warme blote billen dan achter een gebreide broek. Maar: ik bewonder zijn volhardendheid om steeds weer met die coup dinges op de proppen te komen. Ik wil hem binnenkort ook gaan uitproberen. Als het niet lukt vraag ik gewoon eens om een coup Snijbrands bij de kapper. Ben alleen bang dat dit gezien de geringe begroeiing van mijn schedel moeilijkheden op gaat leveren. Nu maar hopen dat Nederland niet onder water komt te staan, want we willen natuurlijk nog wel een keer getuige zijn van de belevenissen van de briljante denkreus Snijbrands! Of om met te teletubbies te spreken: nog een keer! nog een keer! Brrrrr.

Ik heb in ieder geval genoten. Dank ook hiervoor de Blunderkoning, die onze verteller deze fraaie avonturen influistert.

:oops:
Ik ben een onrustige, saaie man van middelbare leeftijd die van oudhollandse bordspelen houdt zoals dammen, ganzenbord en mens erger je niet. Favoriete band: Motorhead. Favoriete damclub: Eureka!

Tijn
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 januari 2006; 02:56
Locatie: Sittard

Re: Favoriete combinatie

Bericht door Tijn » 3 juni 2009; 20:06

Dammetjes op bezet veld zijn ook altijd leuk. Een recente mogelijkheid die ik in mijn berekeningen in Salou ter plekke bedacht.

Tijn vs. Ester

Afbeelding

1. ... 5-10

Daar ik van plan was later het zwarte centrum te omsingelen, maar zwart toch dreigt een degelijk centrum op te bouwen poogde ik middels 35-30 de normale opbouwzet 10-14 te verhinderen vanwege 30-24, 33-28 en schijf 30 wordt wit's prooi.

2. 35-30 07-12
3. 37-31 ...


Het lijkt nu alsof ik toe laat 10-14 te spelen. Namelijk vanwege: 30-24 19x30 33-28 22x33 39x10 4x15 40-35 en zwart behoudt de schiijf middels 17-22 35x24 22-28 32x23 18x29. Ik hoopte dat mijn tegenstandster deze variant zou zien, want in plaats van 40-35 zou ik namelijk 26-21 17x28 40-34 30x39 44x4 met dam op bezet veld hebben gespeeld. (Merk ook op dat op 2. 7-12 als daar 10-14 gespeeld zou worden, deze dam zou zijn gevolgd)

Mijn tegenstandster vervolgde helaas met 10-15.

Brion
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 januari 2006; 12:55
Contacteer:

Bericht door Brion » 21 oktober 2011; 18:07

Afbeelding
Brion 21-10-2011

wit wint

Gebruikersavatar
Holger
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 februari 2006; 13:51
Locatie: Kronborg Slot, Helsingør

Re: Favoriete combinatie

Bericht door Holger » 23 oktober 2011; 11:32

Een onvervalste Fabre leidt een rondslag in, waarbij de meerslagregel de witte dam dwingt te sneuvelen op de zwarte randschijf. Allemaal volgens het snode witte plan, want dankzij de eerder benutte fraaie tempozet is er nog een ruiltje in stelling gebracht. De afwikkeling eindigt zoals het een goed probleem betaamt: wit wint door oppositie.
Heel mooi, Brion!

Brion
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 januari 2006; 12:55
Contacteer:

Bericht door Brion » 23 oktober 2011; 21:17

Afbeelding
Brion 24-03-2006

Na de afwikkeling een leuk eindspelletje :D

Brion
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 januari 2006; 12:55
Contacteer:

Bericht door Brion » 25 oktober 2011; 12:13

Afbeelding
Brion wit wint

Geen scherp probleem, echter een partijachtige combinatie (had liever een schijf op veld 3 zien staan).

Gebruikersavatar
Holger
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 februari 2006; 13:51
Locatie: Kronborg Slot, Helsingør

Re: Favoriete combinatie

Bericht door Holger » 25 oktober 2011; 20:21

Even een ommetje maken: het zwarte ontwijken van de Springerdoorbraak leidt via Haarlem alsnog tot een witte dam.

Het vorige probleem: het eindspel heeft Brion eerder laten zien. Zie alhier onder techniek > eindspel.

Goed werk, blijf de Limburgse dammer voeden, Brion!

Plaats reactie