Voor aanvang van de wedstrijd Eureka – ’s-Gravenpolder heeft damenthousiasteling Janes de Vries ervoor gezorgd dat de gasten uit Zeeland op een mooie manier welkom worden geheten. Ter ere van hun bezoek siert het Zeeuwse dundoek vrolijk een wand van de speelzaal van Eureka. Luctor et Emergo. Of het door deze gastvrije geste komt weet ik niet, maar enige dagen na de wedstrijd ontvang ik van Niels Roelofsen, speler van ’s-Gravenpolder, een mail waarin Janes een hoofdrol mag vervullen.
De dag tegen de Zeeuwen zou voor Janes in droefenis eindigen. In zijn beleving dan, zoals hij in prachtige woorden getuigt op de Eureka-site. De gemiste winst rekent hij zichzelf zeer sterk aan; hij is er zelfs helemaal ondersteboven van. Mijn internetvriend Twanneman (Niels Roelofsen) leest het verslag en stuurt me een fragment uit de partij van Janes. Een doekje voor het bloeden of juist nog meer zout in de wonde? Onbelangrijke vraag; de vondst die hij mij uit het Zeeuwse kamp doet toekomen is het waard om aan het Limburgse publiek voor te leggen. De combinatie die Janes de Vries kon nemen in zijn dramatisch afgelopen partij is werkelijk bijzonder fraai. Kijk mee en oordeel zelf:
Hans van Akkeren – Janes de Vries

Zwart aan zet
In plaats van het gespeelde 1… 12-17 had Janes triomf kunnen vieren met de schitterende en verrassende doorbraakcombinatie 1… 24-29! 2. 33x24 16-21! 3. 27x07 18x27 4. 07x29 27-31!! 5. 36x27 19-23 6. 29x18 13x44!!
Een originele wending die sterk doet denken aan een Coup Springer. Maar dan met de meerslag ondersteboven.